Vecka 7
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 10/2
|
Ishallen - skridskor, hjälm, tjocka vantar.
Fokustid 13.30-14.10
|
Fritidsgympa
Alla hjärtanspyssel
|
Tisdag 11/2
|
2A Läs- och skrivläxa:
kap 20 |
Alla hjärtanspyssel
Pärlansikte
|
Onsdag 12/2
|
|
Alla hjärtanspyssel
Pärlansikte
|
Torsdag 13/2
|
2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk
2B Läs- och skrivläxa:
kap 20 |
Alla hjärtanspyssel
Val till kl. 15.00:
spela sällskapsspel, läsa eller leka ute.
|
Fredag 14/2
|
Tillsammansdag!
|
Hej alla barn och föräldrar!
På måndag är sista gången för den här
terminen i ishallen.
Vi går 8.20 från skolan! Vi har istid 09.00-09.45. Välkomna att
medverka om ni kan. Det går bra att lämna direkt, 08.45 i IFFE-hallen. Ni måste dock meddela oss på något sätt så vi
inte väntar på skolan. Ni som startar på skolan kommer upp till klassrummet kl.
08.10. Ni behöver inte klä av er utan öppna upp jackor och sätt er på era
platser. Hjälm, skridskor och tjocka vantar
nedpackade i en ryggsäck. TACK!
GLÖM INTE: ENKÄTEN! Det är nu dags för den årliga enkäten för er
vårdnadshavare. Se tidigare mail. Här kommer länken: https://www.esmaker.net/nx2/s.aspx?id=6b5b1a257b22
Skjut inte upp det utan
gör den redan idag. T o m v 9!
Nästan alla elever hann göra enkäten i
veckan. De som är kvar genomför vi under nästa vecka!
BÅDA KLASSERNA:
NO: Vi har gjort experiment med ättika och bikarbonat. Vi
inledde veckan med att prata om de nya fasta ämnena och vad de används till.
Fråga barnen om de kommer ihåg.
OBS! Annika påminner om
att packa ner skor. Dels för skaderisk men också risk för att halka. Man
behöver inte köpa nya skor utan tvätta av sina utegympaskor.
Vi hade en uppskattad teaterutflykt i
onsdags där vi fick se “Pojken och stjärnan”. Vi har i båda klasserna börjat
bearbeta föreställningen och fortsätter med det under nästa vecka.
Så härligt när elever samtalar med
skolrestaurangens personal om recept. Det eleverna tyckte var jättegott var solrosfröblandningen:
- Blanda solrosfrön med olja.
- Ta lite salt om man vill.
- Sprid ut på bakplåtspapper på plåt.
- 175 grader i ca 15 minuter.
Nu en tråkig nyhet: Många cyklar har
blivit utsatta för sabotage på olika sätt under de gångna veckorna. Ser ni
eller hör något meddela skolans personal!
På fredag 14/2 har vi en tillsammansdag på förmiddagen på skolan. Åk 6
planerar två aktiviteter som de genomför i blandade grupper.
2A:
Nya platser! I tisdags blev klassen överraskade över att få nya
platser i klassrummet. Möbleringen är annorlunda, de sitter nu i par eller i
3-grupper. Vi kommer fortfarande att ha kvar axelkompis och basgrupper, men på
ett annat sätt. Denna veckan har man fått jobba med sin axelkompis för att
vänja sig vid att man sitter vid en ny kompis. Jag tror det känns bra för
samtliga.
Längst ner i klassrummet har vi ett bord
med ett pussel. Där kan ibland behöva pausa. Vi har även tillgång till
en balansplatta i klassrummet när man känner behov.
Idag, fredag, började eleverna med sina IUP-mappar
på halvklassen. Det blev väldigt lyckat. Det märks att de vet vad de
behöver fokusera på, eftersom vi pratade om det på våra utvecklingssamtal. De
som ännu inte haft sina samtal har jag pratat lite extra med.
Svenska: Vi har arbetat klart med sidorna om faktatexten om
björnen. De nya sidorna handlade om att sammanfatta texter och ng-ljudet.
NG-ljudet kan stavas på 3 olika sätt: ng (ballong), gn (regn), nk
(punkt). Överlag hade de flesta elever lättast med ord som stavas ng
och svårare för att hitta ng-ljudet när orden stavas med nk. Vi tränar
vidare!
Vi arbetar också med läsförståelse och
vår högläsningsbok “Musse och Helium”.
Från efterarbetet av teatern pratade
vi om ordet “steppa”. Idag tittade vi på en film och försökte lära oss lite
steg: Hur man
steppar.
Bild:
repetition av grundfärgerna och kort genomgång av sekundärfärgerna. Sedan fick
eleverna använda nästan en hel timme till att blanda färger och göra 2 olika
bilduppgifter. Vi tittade på denna korta video: Att blanda sekundärfärger.
2B:
Svenska:
Vi har introducerat “Cowboy-Jim”. Han är
duktig på att sammanfatta texter. Vi har repeterat en berättelses fyra delar
och med hjälp av cowboy-Jim har eleverna i sina team fått sammanfatta en text i
Diamantjakten. Samma metod använde vi även när vi nu ska bearbeta teatern.
Eleverna har sett bokstavslandet som
handlade om ng-ljudet. https://urplay.se/program/186575-livet-i-bokstavslandet-camping Vi ska arbeta med det nästa vecka.
Matematik:
Under ett par veckor är vi med i en
mattetävling som egentligen bara innebär att vi kommer gratis åt väldigt bra
uppgifter. Programmet heter 10 monkeys och är öppet 07.00-14.00 varje dag. Vi
kommer arbeta med det under nästa vecka också.
SO:
Vi har gjort veckans sju dagar och sett
Lilla aktuellt skola.
Vi har också gått igenom frågorna i
enkäten som eleverna ska få genomföra i nästa vecka.
Halvklass: Vi har arbetat vidare med våra
IUP-uppgifter.
Viktiga datum:
- Stängningsdag 16/3
- Gymnasten 5/3, 26/3 och 2/4
Måseskär fritids:
Ska ditt barn vara på fritids på sportlovet eller är
ditt barn ledigt? Följ länken: https://forms.gle/zmQExZsJfWyFxsCk7
Nästa vecka fortsätter vi att pärla. Vi erbjuder även alla
hjärtanspyssel.
Nu börjar några pärlansikten bli färdiga, kom gärna in o titta på de
färdiga som står utställda på fritids.
Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286
Vänliga
hälsningar från oss alla!