Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

fredag 7 februari 2020

Veckoblad 7





Vecka 7
SKOLA
FRITIDS
Måndag 10/2
Ishallen - skridskor, hjälm, tjocka vantar.

Fokustid 13.30-14.10
Fritidsgympa

Alla hjärtanspyssel
Tisdag 11/2
2A Läs- och skrivläxa:
kap 20
Alla hjärtanspyssel

Pärlansikte
Onsdag 12/2


Alla hjärtanspyssel

Pärlansikte
  Torsdag 13/2
2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk

2B Läs- och skrivläxa:
kap 20
Alla hjärtanspyssel

Val till kl. 15.00:
spela sällskapsspel, läsa eller leka ute. 
Fredag 14/2
Tillsammansdag!




Hej alla barn och föräldrar!




På måndag är sista gången för den här terminen i ishallen. 

Vi går 8.20 från skolan!  Vi har istid 09.00-09.45. Välkomna att medverka om ni kan. Det går bra att lämna direkt, 08.45 i IFFE-hallen. Ni måste dock meddela oss på något sätt så vi inte väntar på skolan. Ni som startar på skolan kommer upp till klassrummet kl. 08.10. Ni behöver inte klä av er utan öppna upp jackor och sätt er på era platser. Hjälm, skridskor och tjocka vantar nedpackade i en ryggsäck. TACK!


GLÖM INTE: ENKÄTEN! Det är nu dags för den årliga enkäten för er vårdnadshavare. Se tidigare mail. Här kommer länken: https://www.esmaker.net/nx2/s.aspx?id=6b5b1a257b22

Skjut inte upp det utan gör den redan idag. T o m v 9!


Nästan alla elever hann göra enkäten i veckan. De som är kvar genomför vi under nästa vecka!

BÅDA KLASSERNA:

NO: Vi har gjort experiment med ättika och bikarbonat. Vi inledde veckan med att prata om de nya fasta ämnena och vad de används till. Fråga barnen om de kommer ihåg.



OBS! Annika påminner om att packa ner skor. Dels för skaderisk men också risk för att halka. Man behöver inte köpa nya skor utan tvätta av sina utegympaskor.



Vi hade en uppskattad teaterutflykt i onsdags där vi fick se “Pojken och stjärnan”. Vi har i båda klasserna börjat bearbeta föreställningen och fortsätter med det under nästa vecka.


Så härligt när elever samtalar med skolrestaurangens personal om recept. Det eleverna tyckte var jättegott var solrosfröblandningen:
  • Blanda solrosfrön med olja.
  • Ta lite salt om man vill.
  • Sprid ut på bakplåtspapper på plåt.
  • 175 grader i ca 15 minuter.


Nu en tråkig nyhet: Många cyklar har blivit utsatta för sabotage på olika sätt under de gångna veckorna. Ser ni eller hör något meddela skolans personal!



På fredag 14/2 har vi en tillsammansdag på förmiddagen på skolan. Åk 6 planerar två aktiviteter som de genomför i blandade grupper. 


2A:

Nya platser! I tisdags blev klassen överraskade över att få nya platser i klassrummet. Möbleringen är annorlunda, de sitter nu i par eller i 3-grupper. Vi kommer fortfarande att ha kvar axelkompis och basgrupper, men på ett annat sätt. Denna veckan har man fått jobba med sin axelkompis för att vänja sig vid att man sitter vid en ny kompis. Jag tror det känns bra för samtliga.


Längst ner i klassrummet har vi ett bord med ett pussel. Där kan ibland behöva pausa. Vi har även tillgång till en balansplatta i klassrummet när man känner behov.


Idag, fredag, började eleverna med sina IUP-mappar på halvklassen. Det blev väldigt lyckat. Det märks att de vet vad de behöver fokusera på, eftersom vi pratade om det på våra utvecklingssamtal. De som ännu inte haft sina samtal har jag pratat lite extra med. 


Svenska: Vi har arbetat klart med sidorna om faktatexten om björnen. De nya sidorna handlade om att sammanfatta texter och ng-ljudet. NG-ljudet kan stavas på 3 olika sätt: ng (ballong), gn (regn), nk (punkt). Överlag hade de flesta elever lättast med ord som stavas ng och svårare för att hitta ng-ljudet när orden stavas med nk. Vi tränar vidare! 


Vi arbetar också med läsförståelse och vår högläsningsbok “Musse och Helium”. 


Från efterarbetet av teatern pratade vi om ordet “steppa”. Idag tittade vi på en film och försökte lära oss lite steg: Hur man steppar.


Bild: repetition av grundfärgerna och kort genomgång av sekundärfärgerna. Sedan fick eleverna använda nästan en hel timme till att blanda färger och göra 2 olika bilduppgifter. Vi tittade på denna korta video: Att blanda sekundärfärger.




2B:

Svenska:

Vi har introducerat “Cowboy-Jim”. Han är duktig på att sammanfatta texter. Vi har repeterat en berättelses fyra delar och med hjälp av cowboy-Jim har eleverna i sina team fått sammanfatta en text i Diamantjakten. Samma metod använde vi även när vi nu ska bearbeta teatern.

Eleverna har sett bokstavslandet som handlade om ng-ljudet. https://urplay.se/program/186575-livet-i-bokstavslandet-camping Vi ska arbeta med det nästa vecka.

Matematik:

Under ett par veckor är vi med i en mattetävling som egentligen bara innebär att vi kommer gratis åt väldigt bra uppgifter. Programmet heter 10 monkeys och är öppet 07.00-14.00 varje dag. Vi kommer arbeta med det under nästa vecka också.


SO:

Vi har gjort veckans sju dagar och sett Lilla aktuellt skola.

Vi har också gått igenom frågorna i enkäten som eleverna ska få genomföra i nästa vecka.


Halvklass: Vi har arbetat vidare med våra IUP-uppgifter.



Viktiga datum:

  • Stängningsdag 16/3
  • Gymnasten 5/3, 26/3 och 2/4





Måseskär fritids:

Ska ditt barn vara på fritids på sportlovet eller är ditt barn ledigt? Följ länken: https://forms.gle/zmQExZsJfWyFxsCk7



Nästa vecka fortsätter vi att pärla. Vi erbjuder även alla hjärtanspyssel. 

Nu börjar några pärlansikten bli färdiga, kom gärna in o titta på de färdiga som står utställda på fritids.


Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.

Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286



Vänliga hälsningar från oss alla!


NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...