Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

fredag 31 januari 2020

Vecka 6

Vecka 6
SKOLA
FRITIDS
Måndag 3/2
Ishallen - skridskor, hjälm, tjocka vantar.

Skolan slutar kl.12
Fritids börjar       kl. 12
Några går på   spa
Fritidsgympa
Tisdag 4/2
Skolan slutar kl.12

2A Läs- och skrivläxa:
kap 19
Fritids börjar     kl. 12
Några går på spa
Pärlansikte
Onsdag 5/2
Teater Lunch 11.55

Några går på spa
Pärlansikte
   Torsdag 6/2
2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk

2B Läs- och skrivläxa:
kap 19
Några går på spa

Val till kl. 15.00. Spela sällskapsspel, läsa eller leka ute. 
Fredag 7/2
Halvklass 2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk


Hej alla barn och föräldrar!

Vilken härlig isstund vi fick i måndags. Tack till er föräldrar som kunde vara med på isen och eller knyta skridskor. Det märktes härlig utveckling på alla håll. Så kul!
Samma regler inför måndag:
På måndag går vi igen till ishallen. Vi går 8.20 från skolan! 
Vi har istid 09.00-09.45. Välkomna att medverka om ni kan. Det går bra att lämna direkt, 08.45 i IFFE-hallen. Ni måste dock meddela oss på något sätt så vi inte väntar på skolan. Ni som startar på skolan kommer upp till klassrummet kl. 08.10. Ni behöver inte klä av er utan öppna upp jackor och sätt er på era platser. Hjälm, skridskor och tjocka vantar nedpackade i en ryggsäck. TACK!

Samtalen är i full gång. Vi fortsätter under nästa vecka. Fina och värdefulla möten! 

GLÖM INTE: ENKÄTEN! Det är nu dags för den årliga enkäten för er vårdnadshavare. Se tidigare mail. Här kommer länken: https://www.esmaker.net/nx2/s.aspx?id=6b5b1a257b22
Skjut inte upp det utan gör den redan idag. T o m v 9!

Nästa vecka ska eleverna får göra elevenkäten.

MUSIK: Emma och Johanna har under 2 tillfällen gått igenom manuset med eleverna för att förbereda dem till vår föreställning (datum ej bestämt). Vi sjöng Kalle Teodor och En trogen vän (denna sången tränar vi en dans till).

Vi spelar schack för fulla muggar. Massor av matcher har spelats i veckan. Vi blandar vinster med remi och förlust. Barnens engagemang är det inget fel på! Så himla roligt att se! 

NO: Vi har sett några korta filmklipp som repetition. Nytt begrepp: emulsion. Smartboarden krånglade i 2B igår (läs torsdag) så de två nedersta filmklippen är inte sedda.

IDROTT:
I veckan har de spelat spökboll med två olika varianter och idag (läs fredag) var det en bollek där bollarna var värda olika mycket poäng, 1, 10 och 100 p. Eleverna tyckte det var extra kul att det var matematik på idrottslektionen.

OBS! Annika påminner om att packa ner skor. Dels för skaderisk men också risk för att halka. Man behöver inte köpa nya skor utan tvätta av sina utegympaskor.

MATSALEN:
Nya rutiner i matsalen. Den vegetariska maten serveras där övrig mat serveras. Vi ska påminna barnen om att vara uppmärksamma på det så de tar den mat de önskar.





På onsdag åker vi på teater. Vi äter därför senare den dagen. Teatern heter “Pojken och stjärnan”. 

Om föreställningen
Barbro Lindgrens berättelse ”Pojken och Stjärnan” är ett älskat och humanistiskt äventyr om vänskap. Den handlar om kampen för vänskap och modet att fly fast man är rädd. 
Natthimlen är mörk och stilla och full av stjärnor. Cirkustältet är tomt och tyst. Men i eldslukarens vagn lyser det. Där föds ett barn. Med vidöppna ögon kommer han till världen och ser sig allvarsamt omkring. Samma natt föds också ett litet föl i cirkushästarnas vagn. Det är märkvärdigt – de föds samma natt och två stjärnor tänds på natthimlen ovanför cirkustältet.
Pojken Pépé och hästen Stjärna blir bästa vänner. Stjärna kan tala men förstås bara av barn och av de vuxna som ännu är barn i sina hjärtan. Pépé och Stjärna leker, tränar cirkuskonster och får en dag uppträda tillsammans till publikens jubel. Men cirkusdirektören är inte nöjd och kräver att Stjärna ska utföra ett livsfarligt cirkusnummer. När Stjärna vägrar, skickas hon bort på en lastbil till en väntande fångenskap. Allt de båda vännerna har kvar är varandras stjärnor på natthimlen.
2A:
Engelska: i måndags hade Sanna engelskalektionen. Hennes uppgift från universitetet var att testa hur eleverna hängde med på engelska ramsor och försöka lyssna efter vilka ord som är svåra för eleverna att uttala. Först gjorde de “Humpty Dumpty” tillsammans. Sedan fick de utmaningen att sjunga “Incy wincy spider” själva. Det var bra att de kände igen melodin, men det var allt lite kluriga ord att uttala som “sunshine”, “spout” m.fl.

SO: Veckans nutidskryss var spännande. Klassen fastnade för frågan om vilka färger det är på årets majbkomma. Detta ledde till att dagen efter fick de elever som ville måla ett förslag på en ny majblomma. Caroline ansvarar för att skicka in dem till organisationen Majbkomman. Mer info finns på hemsidan: majblomman.se. Jag har idag fredag förberett eleverna på frågorna som de kommer besvara på i elevenkäten nästa vecka. Vi har även pratat om den ritade mentala kartan, eleverna fick i uppdrag att sätta ut kryss vid farliga ställen. Vi har även förberett oss inför kommande UF-mässa i mars (se mer under 2B). Vi avslutade veckan med Lilla aktuellt skola. 

Matematik: räknat i mattebok. Caroline har gjort de muntliga bedömningsstöden med ett flertal elever.
Svenska: Nina har ansvarat för flera av dessa lektioner. De har arbetat med läsförståelse och vår högläsningsbok “Musse och Helium”. Ett ord som de fick lära sig i veckan var “upprymt” och uttrycket “tagit på deras krafter”. Det är inte lätt att hitta synonymer och förklara ord för eleverna, men vi hjälps åt. 
Vi har även arbetat i arbetsboken som denna vecka behandlade faktatexter. 

2B:

Svenska:
Vi har jobbat med liknelser. Klok som en uggla, flitig som en myra osv.
Vi har läst en faktatext om en björn. Utifrån texten ska eleverna sedan skriva en tankekarta. Detta blir en bra övning inför att skriva egna faktatexter om djur utifrån en tankekarta. Några exempel på rubriker som finns i tankekartan är:
Utseende, föda, boende

Engelska: 
Vi har repeterat klädesorden och fraserna för att fråga vad någon har på sig. Träna gärna hemma. Vi har börjat i vår arbetsbok “Happy”. Vi har sett “The game” https://urplay.se/program/170816-the-game-body-and-clothes 

Matematik:
Linda har gjort bedömningsstöd och vi har räknat i boken. Vi såg en film som repetition vad gäller algoritm (uppställning) samt algoritm med tiotalsövergång. 
Vi har haft problemlösning med familjen Larsson. 

SO:
Vi har gjort lite förberedelser inför UF-mässan som äger rum 11/3. Eleverna ska få ett press-leg som de ska ha på sig under besöket. Vi har pratat om vad det är och hur ett sådant kan se ut! Mer info kommer. 
Vi har gjort veckans sju dagar och sett Lilla aktuellt skola.
Vi har också gått igenom frågorna i enkäten som eleverna ska få genomföra i nästa vecka.

Halvklass: Vi har arbetat vidare med våra IUP-uppgifter samt gjort bingel.

Viktiga datum:
  • Utvsamtalsdagar 3-4 feb. 
  • Ishallen v 6 och 7
  • Stängningsdag 16/3

Måseskär fritids:
Ska ditt barn vara på fritids på sportlovet eller är ditt barn ledigt? Följ länken: https://forms.gle/zmQExZsJfWyFxsCk7

Vecka 6:
Måndag och tisdag slutar eleverna klockan 12.00. 
Vecka 6 kommer Måseskärs spa att öppna. Vi erbjuder bland annat fotbad, hårmassage, ansiktsmassage och handmassage. Lugnet rådet på fritids hela veckan. 
Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286

Vänliga hälsningar från oss alla!


NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...