Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

fredag 28 februari 2020

Veckoblad 10



Vecka 10
SKOLA
FRITIDS
Måndag 2/3

Skolkören 9.20-10.00
Fokustid 13.30-14.10

Fritidsgympa, Husbygge
Mellogubbar
Tisdag 3/3
2A Läs- och skrivläxa:
kap 22
Pärlansikte , Husbygge
Mellogubbar
Onsdag 4/3
2B Läs- och skrivläxa:
kap 22


Pärlansikte, 
Mellogubbar
  Torsdag 5/3
2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk

Musikul, Kalmar teater
Senare lunch

GYMNASTEN. 
Fredag 6/3
2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk - halvklass


Hej alla barn och föräldrar!

En sista påminnelse om enkäten.
Vi önskar att 100% av våra vårdnadshavare svarar. https://www.esmaker.net/nx2/s.aspx?id=6b5b1a257b22

Vi vill veta vad ni föräldrar tycker! 

11 mars ska båda klasserna besöka UF-mässan.
Där kommer det att finnas godis tillgängligt.
Denna information har vi fått till oss: 


“Godis… 

De UF-företag som ställer ut på mässan svarar gladeligen på elevernas frågor och berättar om sina företag och produkter! Men förbered er på att det kommer att finnas en hel del godis som företagen bjuder sina kunder på. Tänk på att prata med era elever om det innan mässbesöket, så att ni vet hur ni ställer er till det. Det är givetvis ok att ta emot om man blir bjuden på godis, om ni har godkänt att eleverna får det. Men generellt tänker vi att UF-företagen får ha detta till att bjuda sina kunder på. Men ni bestämmer er för vad ni vill ha för policy för era elever.”

Vad tycker ni? Ska eleverna få ta emot godis och i så fall i vilken utsträckning?
Eller ska de inte få ta emot godis alls?
Vi behöver ha samma regler för alla elever för att det ska fungera.
Vi önskar att du som finner detta relevant att tycka till om gör det genom att maila Linda eller Caroline, eller prata direkt med oss. Vi behöver ha det bestämt under nästa vecka eftersom vi förbereder klasserna på besöket. Tack på förhand.

NO: 2A och 2B. Vi har startat ett nytt tema i NO: “Kroppen”. Vi inledde med ett  VÖL-schema. V står för VET, Ö står för ÖNSKAR VETA och L gör vi efter temat för det står för LÄRT SIG

Vi inledde med huden. Vi har sett en film och gjort en kooperativ övning som heter “Karusellen”



Be barnen berätta om hudens tre lager och vad huden har för uppgifter.




BILD: 2A och 2B. Vi gick vidare i vårt tema “färglära”. Våra lektioner är kreativa, men ändå lugna. Alla arbetar i sitt tempo, någon målar väldigt detaljrikt medan någon annan tar stora, svepande penseldrag. Detta gör att eleverna befinner sig på olika uppgifter och hela tiden har någon målaruppgift att ta sig an. Några elever började måla färgcirkeln med grund- och sekundärfärger. 




2B! På torsdag ska vi gå till Kalmar teater och se “Musikul”. Det betyder att vi inte kan ha läsläxan på ordinarie tid därför har vi läsläxan till onsdag istället. Vi äter senare på torsdagen.




2A:

Allmänt: En bra vecka där det mesta har flutit på. Vi har en skön stämning i klassrummet där vi har roligt tillsammans. “Veckans tanke” (fråga barnen om detta) har varit ”När jag ler mot andra blir jag ännu GLADARE själv”.

Vi har kunnat frångå planeringen för att tillgodose elevers önskemål och vi har ändå hunnit med allt vi skulle plus lite till! Sportlovet gjorde nog sitt, eleverna har känts utvilade, tillfreds och peppade! Skoj! Faktum är att klassen 2 gånger under veckan har fått beröm av andra lärare! Dels under fokustiden i måndags. Det var hela 13 elever från 2A. De hade tydligen skött sig exemplariskt. De visste vad de skulle göra och de fokuserade på sin uppgift hela stunden, de gjorde vad de skulle helt enkelt. Sen fungerar även lektionerna hos Linda väldigt väl på NO. De gör b.la. kooperativa övningar där de ska prata med andra klasskompisar. De är aktiva och tar eget ansvar för att det ska bli så bra som möjligt. Det häftiga är att vi mer och mer märker att klassen redan från dag 1 i åk 1 har tränat sig på de sociala förmågorna genom medvetna övningar och placering i basgrupper. Ni får ge dem alla en extra kram i helgen!




SO:

Under veckan la jag in en extra SO-lektion för att få tid till förberedelser inför UF-mässan. Vi har bland annat tittat på 2 filmer om mässan och arbetat med elevhäftet. Vi har diskuterat entreprenörskap och vilka förmågor en entreprenör ska ha, enligt eleverna. De har också fått tänka om sig själva, vilka förmågor de har och vilka de skulle vilja förbättra. Väldigt nyttiga övningar som kräver att eleven tänker lite till. Vi har även gjort veckans sju dagar och sett Lilla aktuellt skola




Svenska: 

Önskemål kom från en elev att det var längesen vi läste Musse och Helium, och eftersom det varit sportlov så stämmer det. Därför ändrades en lektion till högläsning. Nästföljande dag arbetade eleverna med läsförståelse kopplat till kapitlet. Vi har pratat om orden gest, uppenbarade sig och nära ögat.


Sidorna i Diamantjakten handlade om dialoger och hur man använder talstreck.

 
Matte:

2 genomgångar under veckan. Additionsalgoritm med och utan växling. Träna gärna på detta hemma genom att ge dem olika tal som de ska ställa upp och räkna ut. Kommentarer från eleverna “Detta var ju enkelt”, “Nu förstår jag varför man ska börja med entalen”, “Wow, jag kan räkna med stora tal som hade varit svåra att räkna i huvudet”.

Tänk på att kontrollera att man skrivit rätt siffra på rätt plats.




Engelska: Det blev, till mångas glädje, 2 lektioner! Två lektioner med olika nivåer så det ska passa fler elever. Lektionen i måndags jobbade vi med boken Happy och tränade på färger och siffror. Sanna var sjuk i måndags så hon hade sin lektion under tisdagen istället. Där tränade dem veckodagar och att kunna bokstavera siffrorna. De tränade även på att följa skriftliga instruktioner. 


Melodi: Min hatt den har tre kanter



My rat

is in a black hat.

A black hat has my rat.

And if it’s not a black hat,

then it is not my rat.






2B:

Vi hade ett uppskattat besök på Ateljén i onsdags. Barnen fick massor beröm av personalen hur uppmärksamma de var på Sara-Vide Ericsons konstverk samt hur de deltog i skapandet. Sedan fick de skapa WOW-verk i ateljén. Alstrena kommer jag att hämta i veckan så barnen får ta med dem hem. 2A ska till ateljén den 23/3 och då får de elever som missade ateljén få följa med dem istället. 




Svenska:

Vi har arbetat vidare med Cowboy-Jim och gjort en sammanfattning. Vi har också arbetat med att skriva dialoger och att använda talstreck. Det ska vi också arbeta vidare med.



Matematik:

Vi har inlett med ett riktigt klurigt avsnitt. Det handlar om subtraktionsalgoritm med växling. VI kommer att jobba vidare med detta på olika sätt. Nedan är två filmer som vi har sett i veckan.










SO:

Vi har arbetat med vårt UF-häfte inför mässan. Barnen fick läsa olika egenskaper som är bra att ha om man är en entreprenör. De skulle sedan välja ut de tre viktigaste egenskaperna enligt dom och sedan motivera varför de tycker så. Svåra och nyttiga övningar! 


Engelska 

Vi har sett Muzzy del  1https://www.youtube.com/watch?v=GEou3t_QKgM.  Filmen kunde uppfattas som lite barnslig men jag plockade ut några fraser från filmen som eleverna ska få använda att få skriva egna dialoger. 

Eleverna har även sett “The game”  https://urplay.se/serie/170809-the-game och arbetat i arbetsboken “Happy”.


Viktiga datum:




  • Musikul tors 5/3
  • UF-mässa 11/3
  • Stängningsdag 16/3 OBS!!
  • Studiedag 17/3 - Fritids öppet
  • Ateljén, Konstmuséet, 2A den 23/3
  • Gymnasten 5/3, 26/3 och 2/4
  • Påsksamling, Domkyrkan, 2/4 (föräldrar är välkomna)




Måseskär fritids

Till er som har behov av fritids  den 16 och 17/3 är det bra att ni anmäler det så snart som möjligt. Den 16/3 är det stängningsdag och den 17/3 är det studiedag. 




Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.

Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286



Vänliga hälsningar från oss alla!

NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...