Vecka 39
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 23 sep
|
Skolfotografering 2A, 2B:
OBS! 8.15 elevrådet (2 representanter finns i varje klass)
Fokustid 13.30-14.10
|
Vi går till skolskogen.
Vi skriver på bloggen senast måndag lunch om skogen blir inställd så ni och vi vet var ni ska hämta...
|
Tisdag 24 sep
|
2A: Röda mappen: Läs- och skrivläxa kap 5: Astas dagbok
Caroline och Linda på handledarträff
|
Vi jobba med lera. Vi gör svampar och äpplen.
|
Onsdag 25 sep
|
Äventyr - medtag plastlåda och vattenflaska
|
Gympasalen. Två elever har planerat aktiviteter och genomför dessa med gruppen.
|
Torsdag 26 sept
|
2B: Röda mappen: Läs- och skrivläxa kap 5: Astas dagbok
|
spela spel och läsa
|
Fredag 27 sept
|
2B - simhallen
|
Hej alla barn och föräldrar!
Vi har haft en fantastisk förmiddag på Fredriksskans. Barnen har sprungit, hoppat och kastat. Supertack till vår extra “personal” idag som hoppade in :=) Det var guld värt!
Tack till ni som hade möjlighet att delta på föräldramötet igår kväll.
Det blev jättebra diskussioner och ni fixade våra kooperativa övningar klanderfritt.
I veckan som kommer kommer vi skicka ut information på mail från mötet.
Det blev jättebra diskussioner och ni fixade våra kooperativa övningar klanderfritt.
I veckan som kommer kommer vi skicka ut information på mail från mötet.
I veckan har ni fått med er hem sagan som är grunden i vårt äventyr på onsdag.
Läs sagan hemma. I veckan kommer vi att repetera sagan mån och tis samt få
reda på vilka uppdrag som barnen ska få.
Läs sagan hemma. I veckan kommer vi att repetera sagan mån och tis samt få
reda på vilka uppdrag som barnen ska få.
Vilken ribba våra elever satte på dagboksskrivandet i båda klasserna.
Mycket bra jobbat. Nu har nallarna Sandy och Bosse kommit hem till två nya elever.
Det ska bli spännande att höra vad de har fått vara med om.
Mycket bra jobbat. Nu har nallarna Sandy och Bosse kommit hem till två nya elever.
Det ska bli spännande att höra vad de har fått vara med om.
På NO´n har eleverna redovisat sina uppfinningar samt introducerades
vårt nya tema: Förändringar.
Nya begrepp är materia, fast, flytande, gas, smälta, frysa/stelna.
vårt nya tema: Förändringar.
Nya begrepp är materia, fast, flytande, gas, smälta, frysa/stelna.
På musiken jobbar vi varannan vecka med olikhet och likhet.
Vi följer en berättelse om ett fiskstim och vad som händer bland dem i skolan.
Vi kan överföra mycket av deras story till oss själva. Vi ställde oss frågan
“Får man vara olika men ändå vara i en och samma koloni (grupp, klass)?
Det tycker eleverna är en självklarhet. Vi sjunger Kolonisången och vi jobbar
med 2 olika pussel, kolonipusslet och stjärnpusslet. Be gärna barnen förklara.
Vi följer en berättelse om ett fiskstim och vad som händer bland dem i skolan.
Vi kan överföra mycket av deras story till oss själva. Vi ställde oss frågan
“Får man vara olika men ändå vara i en och samma koloni (grupp, klass)?
Det tycker eleverna är en självklarhet. Vi sjunger Kolonisången och vi jobbar
med 2 olika pussel, kolonipusslet och stjärnpusslet. Be gärna barnen förklara.
Måndagen den 23/9 är det skolfotografering för åk 2!
På tisdag eftermiddag är Caroline och Linda på handledarträff inför våra
studenters VFU. Det betyder att sista lektionen ansvarar våra
VI-studenter Sanna och Johanna för.
studenters VFU. Det betyder att sista lektionen ansvarar våra
VI-studenter Sanna och Johanna för.
Onsdagen den 25/9 ska vi få vara med om ett stort äventyr ute på Svinö.
Vi samlas i resp klassrum för att strax därefter bege oss mot Svinö.
Vi är tillbaka till skolan slutar. OBS! Medtag vattenflaska och plastburk.
Vi samlas i resp klassrum för att strax därefter bege oss mot Svinö.
Vi är tillbaka till skolan slutar. OBS! Medtag vattenflaska och plastburk.
2A:
Det fungerar överlag bra med arbetsron i klassrummet,
vi reviderade våra klassregler för ett tag sen och genom att dagligen påminna oss
själva och varandra om dem så börjar vi hitta tillbaka till ett lugn.
Eleverna vet hur de vill ha det och de säger till varandra på ett helt ok sätt.
Ibland är det såklart svårt att säga till utan att låta irriterad, då får vi hjälpas åt.
vi reviderade våra klassregler för ett tag sen och genom att dagligen påminna oss
själva och varandra om dem så börjar vi hitta tillbaka till ett lugn.
Eleverna vet hur de vill ha det och de säger till varandra på ett helt ok sätt.
Ibland är det såklart svårt att säga till utan att låta irriterad, då får vi hjälpas åt.
Matte: Symmetri, symmetrilinje. Öva geometri på Bingel (dator).
Svenska: Fokus: "på ytan-frågor”. Det är frågor där svaren står i texten.
Vi har nött lite kring hur man svarar på frågor med hela meningar.
Och att kunna variera sina ord i meningen, använda synonymer för att utveckla
meningen ytterligare. Vi har också haft besök av Frågeapan (läs mer under 2B).
Vi har nött lite kring hur man svarar på frågor med hela meningar.
Och att kunna variera sina ord i meningen, använda synonymer för att utveckla
meningen ytterligare. Vi har också haft besök av Frågeapan (läs mer under 2B).
SO: Vårt samhälle. Eleverna fick berätta vad de tänker finns i ett samhälle.
De sa b.la skola, mataffär, vård och polis. Därefter tittade vi på 9 olika bilder av t.ex
skola, lantgår, affär, kommunhus och tågstation och pratade om varje saks funktion.
Till sist fick de vara detektiver och klistra in bilderna på rätt plats i sitt häfte.
De sa b.la skola, mataffär, vård och polis. Därefter tittade vi på 9 olika bilder av t.ex
skola, lantgår, affär, kommunhus och tågstation och pratade om varje saks funktion.
Till sist fick de vara detektiver och klistra in bilderna på rätt plats i sitt häfte.
2B:
Som jag nämnde på föräldramötet ska vi nu fokusera på arbetsro och fokustjuvar
i veckan som kommer. Den här veckan har jag upplevt att ljudnivån höjs främst
mellan moment eller när man kommer in från rast. Detta varvas med jättefina
arbetspass så vi tar tag i “problemet” innan det blir för stort.
i veckan som kommer. Den här veckan har jag upplevt att ljudnivån höjs främst
mellan moment eller när man kommer in från rast. Detta varvas med jättefina
arbetspass så vi tar tag i “problemet” innan det blir för stort.
Ma: Vi har i veckan arbetat med symmetri. Former/bilder som är symmetriska
eller asymmetriska. Vi har också använt begreppet symmetrilinje.
eller asymmetriska. Vi har också använt begreppet symmetrilinje.
Det var inte helt enkelt att rita färdigt en bild. Men vi övar vidare.
Sv: I veckan har vi introducerat en av läsfixarna för att träna vår läsförståelse:
Frågeapan! Denna veckan ställde frågeapan frågor på ytan.
Det är frågor där man hittar svaren enkelt i texten och
frågeorden är: Vem, vad, var och när?
Det var lite klurigt när man visste svaret och skulle komma på frågorna som
passade till.
Frågeapan! Denna veckan ställde frågeapan frågor på ytan.
Det är frågor där man hittar svaren enkelt i texten och
frågeorden är: Vem, vad, var och när?
Det var lite klurigt när man visste svaret och skulle komma på frågorna som
passade till.
Viktiga datum:
v. 36 - 42 simning för 2B på fredagar
Skolfoto 23/9 , elevråd 8 15
V. 41 och 42: utvecklingssamtal. Tider kommer
V. 43 Simstart för 2A
Här hittar ni våra läsårstider:
https://kalmar.se/utbildning-och-barnomsorg/grundskola/lasarstider.html
https://kalmar.se/utbildning-och-barnomsorg/grundskola/lasarstider.html
Måseskär fritids:
Hej.
Äntligen så kom vi iväg till våran underbara skolskog. Vi tog med oss mellanmålet
och åt i skogen. Vi hade fint väder och barnen åt en massa fina blåbär.
Dom barn som inte är färdiga med leran får fortsätta med det.
Vår skog ligger vid IFK Kalmars fotbollsplaner.
På måndagar går vi iväg till skolskogen när skolan slutar.
Vi försöker att komma iväg direkt 13.15 så därför är det viktigt att de barn som går hem
efter skolan blir hämtade i tid, annars följer dem med oss till skogen.
Vi är tillbaka ca 15.45 på skolan. Antingen hämtar man sitt barn i skogen eller när vi kommit
tillbaka.
På måndagar går vi iväg till skolskogen när skolan slutar.
Vi försöker att komma iväg direkt 13.15 så därför är det viktigt att de barn som går hem
efter skolan blir hämtade i tid, annars följer dem med oss till skogen.
Vi är tillbaka ca 15.45 på skolan. Antingen hämtar man sitt barn i skogen eller när vi kommit
tillbaka.
Titta gärna på era barns superhjältar, som sitter uppsatta utanför fritids.
Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286
VIKTIGT!
Gå in på Edwise och fyll i ert barns fritidstider. Be om hjälp om ni stöter på patrull!
Vänliga hälsningar från oss alla!