Vecka 42
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 14 okt
|
Elevråd
8.15
9.15
Teater i gympasalen
Fokustid 13.30-14.10
|
Vi går
till skolskogen.
Vi skriver på bloggen senast måndag lunch om
skogen blir inställd så ni och vi vet var ni ska hämta.
|
Tisdag 15 okt
|
2A: Röda
mappen: Läs- och skrivläxa kap 8: Ett nytt jobb
|
Vi bygger
rum av skokartong
|
Onsdag 16 okt
|
Skolan slutar 12.00
|
Gympasalen.
Två elever har planerat aktiviteter och genomför dessa med gruppen.
|
Torsdag 17
okt
|
2B: Röda
mappen: Läs- och skrivläxa kap 8: Ett nytt jobb
Skolan slutar 12.00
|
Spela spel
och läsa
Vi fortsätter med våra rum.
|
Fredag 18 okt
|
2B -
simhallen för sista gången
|
Hej alla barn och föräldrar!
Vilka
härliga möten vi har haft under veckans utvecklingssamtal. De är så kloka och
det är värdefullt att höra deras tankar och funderingar. Vi fortsätter under
nästa vecka.
Nästa vecka är det på onsdag och torsdag som eleverna slutar kl. 12.00
På måndag
ska vi se en teater som heter Världens mesta Ester.
Ester
är ny i klassen. Signe tycker att hon verkar spännande.
Hon
har egen nyckel och så får hon gå hem själv. Och hennes mamma är skådespelare
och bor i New York. Hon heter Greta Garbo!?
NO - Den här veckan arbetade barnen i
sina team. Eleverna fick fundera på vilken metod de skulle använda för att
smälta en isbit så fort som möjligt. Sedan fick de uppskatta hur lång tid de
trodde att det skulle ta och slutligen genomföra laborationen. Det smälta
vattnet fick de sedan hälla upp i en petriskål och göra en hypotes om vad som
kommer att hända med vattnet när locket är på samt utan lock. Under lektionerna
var det hög aktivitet och engagemang.
MUSIK: Emma och Johanna från Kulturskolan
var väldigt nöjda med båda klasserna i tisdags! De ger eleverna tummarna upp
för en så härlig sångglädje och delaktighet! Vi övar just nu 2 Astrid
Lindgren-sånger. Den ena är “Mors lilla lathund” och den andra är “Ronjas visa
vid lägerelden” (vi sjunger dock en förkortad version). Öva gärna
hemma:
Eng:
På engelskan
arbetade barnen bl a med hörövningar på ipads. Det handlade om djur och
frukter.
2A:
Matte: Sanna (student) har
påbörjat sina mattelektioner. De handlar om klockan. I torsdags repeterade hon
grunderna: urtavla, visare, hel- och halvtimme. Nästa vecka fortsätter hon med
kvart i och kvart över. Eleverna lyssnade bra på Sanna och följde med i hennes
instruktioner. Det är nyttigt för både Sanna och för dem att någon annan har
lektionerna.
Vi har också
haft en Bingel-lektion med innehåll från de nya sidorna i matteboken: ental och
tiotal 0-100.
Svenska: Sidorna i arbetsboken handlade
bland annat om frågor under ytan. Det är frågor som oftast inleds med
frågeorden varför och hur. Till skillnad från frågor på ytan (där
svaret finns i texten), så får man i dessa sortens frågor endast ledtrådar från
texten för att sedan kunna tänka själv och dra slutsatser.
Klassråd:
*Vi har
återigen lyft våra gemensamma “regler” vi bestämt om arbetsron. Nu är
det fyrkantighet och allas ansvar som gäller så vi får det bra på samtliga
lektioner. Toalettbesök och dricka vatten gör man på rasterna.
*Vi har
förberett våra 2 elevrådsrepresentanter inför elevrådet på måndag morgon. Det
är ett kostråd, då brukar någon representant från skolrestaurangen medverka.
Klassen hade lite funderingar kring att maten inte smakar lika bra som i våras
och undrar vad det kan bero på. Och behöver det vara så många nya maträtter? Vi
får se vad vi får för svar.
*Vi ska inte
rota i varandras bänkar, inte i vårt egna klassrum eller när vi är i 2B’s
klassrum.
*Vissa
elever har med sig något hemifrån för att äta på rasterna, vilket är helt ok
för skolan (t.ex. frukt). Jag har dock förtydligat för klassen att det man får
med sig hemifrån är till sig själv. Vill kompisen också ha så får denne prata
med sin mamma eller pappa. Man ska inte känna sig tvungen att dela med sig
eller ta med sig mer för att kompisar ska få smaka.
2B:
Simningen
även denna vecka har gått mycket bra. Det är mycket fokus på tekniken och idag
övades det bl a på att flyta, ryggsim och att glida, både på rygg och mage.
Flyta kan man göra i tre positioner; stjärna, gorilla och spik. När man glider
fram på mage gäller tre regler: armarna ovanför huvudet, hakan mot bröstet, böj
på knäna. När man glider på rygg är det fyra regler: armarna ovanför huvudet,
titta upp i taket, upp med magen och böj dig ner. Tekniken börjar sitta mer och
mer.
Ma:
Vi har gjort
bingel på datorerna och jobbat på i favoritmatematik. Vi har en del kvar i
boken som handlar om programmering innan vi byter till 2A-boken. Vi har gjort
ma-stationer och spelat schack. Den här veckan visade Micke olika strategier om
hur tornen kunde samarbeta. Barnen har blivit bättre på att tänka i flera steg.
Sv:
Vi har bl a
skrivit i guldboken om äventyret. Fokus i skrivandet nu är att träna att skriva
meningar och att använda stor bokstav och punkt. Vi tränar att eleverna själva
läser igenom sina texter för att befästa skrivreglerna. En bra “regel” så man
vet när punkten ska sättas är att man har berättat något, man får reda på
något.
Hjälp dem i
läxboken att de svarar med en hel mening och att de använder stor
bokstav i början och punkt i slutet.
De elever
som utnyttjar fokustiden får gärna göra skrivläxan där. Viktigt dock att
man har med sig sin mapp med bok och läxbok.
Det är så
härligt att höra om vad Bosse får vara med om när han får följa med hem
till en i klassen.
SO:
Vi har haft
klassråd. Eleverna fick i sina team prata om vad som var bra med skolmaten och
vad som kunde vara bättre. De kom med många konstruktiva funderingar och
tankar. Detta tar våra representanter med sig till elevrådet på måndag då även
kökspersonal deltar.
“Genom
elevinflytande lär sig eleverna på ett konkret sätt hur demokratiskt
beslutsfattande fungerar. Elevinflytande stärker även relationen mellan lärare
och elever och leder till en större acceptans för de beslut som fattas. Det kan
bidra till kunskaper som är nyttiga att ha med sig i livet: att ta ansvar,
kommunicera, leda och lyssna på andra. Ett barn ska ha möjlighet att fritt
uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör honom eller henne. Barnets åsikter
ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad, det står i
Barnkonventionen och i skollagen.”
(Skolverket)
Viktiga
datum:
- v. 36 -
42 simning för 2B på fredagar
- v. 41
och 42: utvecklingssamtal.
- v. 43
Simstart för 2A
- v. 44 STÄNGNINGSDAG 28/10
Måseskär
fritids:
Hej.
Äntligen börjar vi jobba med våra
skokartonger, som kommer att bli fina små rum
när vi är färdiga. I tisdags
när alla eleverna slutade vid 12 så körde vi igång en mångkamp som blev
jätterolig för barnen.
Vår skog ligger vid IFK
Kalmars fotbollsplaner. På måndagar går vi iväg till skolskogen när skolan
slutar. Vi försöker att komma iväg direkt 13.15 så därför är det viktigt att de
barn som går hem efter skolan blir hämtade i tid, annars följer dem med oss
till skogen. Vi är tillbaka ca 15.45 på skolan. Antingen hämtar man sitt barn i
skogen eller när vi kommit tillbaka. Vi vill bara meddela att det är
stängningsdag den 28 okt. Både skola och fritids är stängt.
Äntligen dags för gymnasten igen,
här kommer höstens tider: 14 nov, 28 nov och 12 dec.
Vill ni få tag på oss ring
0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr.
0706-153286
Vänliga hälsningar från oss alla!