Vecka 43
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 21 okt
|
Kören 09.30-10.10
Fokustid 13.20-14.00
|
Vi går till skolskogen.
Vi skriver på bloggen senast måndag lunch om skogen
blir inställd så ni och vi vet var ni ska hämta.
|
Tisdag 22 okt
|
2A: Röda mappen: Läs- och skrivläxa kap 9:Glitteränglar
|
Vi bygger rum av skokartong
|
Onsdag 23 okt
|
|
Gympasalen. Två elever har planerat aktiviteter och genomför dessa med
gruppen.
|
Torsdag 24 okt
|
FN-dagen.
Ingen idrott för 2A.
2B: inget ombyte 08.10 - samlas på Vinga
2B: Röda mappen: Läs- och skrivläxa kap 9: Glitteränglar
|
Spela spel och läsa
Vi fortsätter med våra rum.
|
Fredag 25 okt
|
2A - simhallen för första gången
2B: idrottskläder, handduk
|
Hej
alla barn och föräldrar!
Tack för givande samtal.
Vi har några kvar nästa vecka innan vi är
helt i mål.
Måndagen började med kostråd. Då
fick elevråds-representanterna från F-2 träffa Tom som arbetar i
skolrestaurangen.
Tankar/frågor
från elevrådet:
Fråga:
Det är mycket nya maträtter den här hösten. Måste det vara det?
Svar:
Tom instämmer att det har tillkommit nya maträtter och även nya kryddningar.
Många tycker att den variationen är positiv.
Fråga:
Kan vi få kött vid fler tillfällen?
Svar:
Nej. Kött kommer inte att serveras mer pga ekonomisk aspekt och en miljöaspekt.
Fråga:
Skulle vi kunna få efterrätt t ex vid högtider?
Svar:
Tom tror att det skulle kunna bli så vid enstaka tillfällen. Nyligen firades
Kanelbullens dag.
Fråga:
Kan vi flytta på den gröna påsen? Blir svårt när man ska skrapa av maten och
man har glas, bestick och tallrik i handen.
Svar:
Köket har försökt hitta en bättre placering men har ännu inte löst det.
Fråga:
Kan vi ha fem tysta minuter när vi kommer in i matsalen som gäller för alla?
Svar:
Det måste ni i så fall komma överens om i klasserna. Tom tycker att ljudnivån i
matsalen är bättre nu än vad den var vid terminsstart.
Vi
pratar även om att GÅ - inte springa i matsalen. Att inte kladda med
kaviaren i smöret (frukosten). Diskussionen stannar också en stund i att lära
sig att ta lagom stora portioner så att matsvinnet kan minska.
Alla
eleverna i F-2 är också mycket nöjda med maten och tycker att den är god.
------------------------------------------------------------
I måndags såg vi också föreställningen Världens
mesta Ester. Den handlade om många saker som fick en att fundera. En del
jobbiga saker berördes. 2B har gjort ett efterarbete där eleverna först fick i
sina team lyfta två scener som de fastnade vid. Detta gjorde vi genom
KL-övningen “Makaroniprat”. Vi lyfte vilka olika karaktärer samt miljöer
som fanns i teatern. Detta för att framöver vidareutveckla vårt
textskrivande. De fick även komma på adjektiv som Signe och Ester hade.
De kom bl a på adjektiv som busig, påhittig, snäll och blyg. Vi pratade även om
schyssta och oschyssta saker som hände och att när en kompis gör något som inte
känns rätt att man ska våga säga ifrån eller be en vuxen om hjälp. Vi gjorde
även övingen “Heta stolen”. Linda sa olika påståenden och höll barnen
med skulle de byta plats i ringen. 2A ska försöka göra detta under nästa vecka.
NO -
Vi har listat egenskaper hos ett fast föremål samt en vätska. I förra
veckan skrev vi en hypotes vad som skulle hända med vattnet i petriskålen utan
lock samt med vattnet i petriskålen med lock. Denna vecka fick vi ett resultat.
Vattnet i petriskålen utan lock hade avdunstat. Vattnet i petriskålen
med lock var kvar samt hade kondens bildats i locket.
MUSIK:
Jämna veckor arbetar vi med olikhet och
likhet. Nu fokuserar vi på att eleverna ska få tid att göra klart sina 2 olika
pussel. Vi övar också till torsdagens FN-firande. Öva gärna hemma:
Länkarna till låtarna vi sjunger med
Kulturskolan:
På måndag börjar skolkören igen.
Först övar de inför vår adventssamling som är måndagen den 2/12 och sedan inför
julavslutningen som är fredagen den 20/12. Övningen på måndag är 09.30-10.00,
övriga måndagar 09.20-10.00. Vi försöker lösa det att körbarnen får en liten
rast innan.
2A:
Matte: Sanna
har haft 3 mattelektioner denna vecka. Klassen har fått jobba med halvtimme,
kvart över och kvart i. De jobbar praktiskt med sin axelkompis och enskilt med
häften. De har också hunnit med en klock-lek. Lektionerna har flutit på bra.
Det svåraste för många elever var att förstå en kvart. Den 4:e lektionen
arbetade vi i matteboken där sidorna handlar om ental, tiotal och datalogiskt
tänkande (se tidigare inlägg).
Svenska:
Det kommer allt fler frågor som slutar med “tycker du?” i elevens arbetsbok.
På dessa frågor finns det inte något rätt svar utan här ska man tänka själv och
ta ställning. Det är svårt för många för oftast är det skönt att det finns ett
rätt svar. Det är en utmaning för oss som lärare att utmana eleverna i att
tänka mer fritt och tänka utanför boxen. Detta kan vara en stor utmaning för
eleven. De tvingas stanna upp och arbeta lite mer helt enkelt. Att ha en åsikt
är relativt enkelt. Men när det kommer till att tänka ett varv till och få ner
det skriftligt blir det svårare. Vi kommer att träna vidare på detta och
med frågor på djupet. Under veckan har vi även börjat jobba med ordklassen adjektiv.
Klassen:
Läget i klassen har varit bättre denna veckan. Det är snart dags att byta
platser. Hinner vi så blir det nästa vecka, annars blir det efter
höstlovet.
Simning:
Nästa fredag är det dags för 2A att gå till simhallen. Separat mail är på väg
att skickas till samtliga vårdnadshavare. Om du inte har fått detta
senast sön kväll, var god maila Caroline.
2B:
Sista simhallsbesöket idag! Så himla härligt att se deras fina utveckling! Vad de
har kämpat! Hjälp barnen att hålla i sin fina teknik nu genom att besöka
simhallen med jämna mellanrum.
Ma:
Johanna har haft problemlösningslektion
där bl a begreppen höger, vänster, framför, hälften och dubbelt togs upp. Många
är inte helt säkra på höger och vänster. Bra att hitta någon strategi för att
hålla kolla på det. De repeterade även de fyra olika
problemlösningsstrategierna som vi använder.
Sedan har Johanna haft genomgång med programmering
där de
bl a fick göra en praktisk övning med
hundrarutan. Idag (läs fredag har hon gått vidare i programmering med nya
begrepp så som loop.
Sv:
Vi har arbetat med frågor på ytan
(svaret finns i texten oftast frågeorden vem, vad, var, när används) och frågor
under ytan (svaret står inte exakt i texten och frågeorden varför och hur
används). Eller som någon uttryckte det:
Citat “...man måste tänka själv” innan man
skriver svar.
Vi har repeterat sammansatta ord samt haft
genomgång om ordklasserna verb, substantiv och adjektiv. Adjektiv har vi
sedan fördjupat oss i.
På onsdagar (med start i onsdags) kommer
vi att passa på att arbeta i halvklass på första passet. Micke har schack
med ena halvan och andra halvan med Linda har fokus på KL- övningar samt
övningar som handlar om kamratskap, ta ställning i olika frågor, stå
för sin åsikt mm. Vi har då tillgång till Måseskär.
De elever som utnyttjar fokustiden
får gärna göra skrivläxan där. Viktigt dock att man har med sig sin mapp med
bok och läxbok i väskan till måndagen.
Viktiga datum:
- v. 43 Simstart för 2A
- v. 44 STÄNGNINGSDAG 28/10
Måseskär fritids:
Hej.
Vi fortsatte jobba med våra skokartonger, mycket kreativitet som gör att
det blir fina små rum . I onsdags när alla eleverna slutade vid 12, fortsatte
vi med mångkamp som blev jätterolig för barnen.
Vår skog ligger vid IFK Kalmars fotbollsplaner. På måndagar går vi
iväg till skolskogen när skolan slutar. Vi försöker att komma iväg direkt 13.15
så därför är det viktigt att de barn som går hem efter skolan blir hämtade i
tid, annars följer dem med oss till skogen. Vi är tillbaka ca 15.45 på skolan.
Antingen hämtar man sitt barn i skogen eller när vi kommit tillbaka. Vi vill
bara meddela att det är stängningsdag den 28 okt. Både skola och fritids är
stängt.
Äntligen dags för gymnasten igen, här kommer höstens tider: 14 nov, 28 nov och 12 dec.
Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286
Vänliga
hälsningar från oss alla!