Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

fredag 4 oktober 2019

Veckoblad 41


Hej alla barn och föräldrar!


Glöm inte att boka samtalstid! Barnen förbereder sina samtal och ser fram emot att träffa er! Observera att skoldagen slutar 12.00 både tisdag och onsdag nästa vecka. Fritids tar vid.


Stängningsdag 28/10 - skola och fritids är stängt.


På måndag börjar Sanna (2A) och Johanna (2B) sin VFU-praktik. De är hos oss i fem veckor.
På måndag hälsar vi även Barbro välkommen tillbaka till skolan efter en tids sjukskrivning.
Hon kommer börja några timmar hos oss i åk 2 samt stötta upp som rastvärd på lunchrasten.


NO - Vi har gjort en laboration i vårt tema förändringar och pratat om egenskaper i ett flytande ämne och ett fast ämne. Sedan fick de stoppa en brustablett i vatten och se vad som hände. Vi har även dokumenterat i en laborationsrapport vad vi har gjort. Vi har arbetat med strukturen EPA. Det fungerar väldigt bra. 2A har också hunnit göra fråga fråga byt med de begreppen vi övar. Det gör 2B nästa vecka.


MUSIK: Vi övar 3 låtar inför FN-dagen. Här är länkarna:


2A:
Matte: Ny genomgång: datalogiskt tänkande. Introduktion: talföljd, mönster och regel. Från och med hösten 2018 ingår programmering i grundskolans ämnen matematik, samhällskunskap och teknik. Matteböckerna har blivit uppdaterade och nu jobbar vi med sidorna som handlar om att ge stegvisa instruktioner,
att följa stegvisa instruktioner samt att öva på att använda plats- och riktningsangivelser.


Kunskapsbank: Datalogiskt tänkande handlar om ett sätt att tänka. Det finns många förutfattade meningar om vad programmering i skolan egentligen handlar om, till exempel att det alltid måste finnas kod, men så är det inte. Många jobbar med datalogiskt tänkande utan tänka på det genom att vi lär eleverna att göra saker i en speciell ordning, följa instruktioner. Det kan handla om att använda bilder som visar i vilken ordning någonting ska ske. Det handlar om ett tankesätt, om att ordna och att systematisera, vilket behövs för att senare komma vidare till programmering. Även om det känns mest naturligt att beskriva algoritmer/instruktioner med naturligt språk så kan vi lika väl använda oss av olika typer av symboler. Det vi vill visa är att ordningen spelar roll. Vad händer om vi inte gör instruktionerna i rätt följd? Den största nackdelen med naturligt språk är att det är svårt att vara tillräckligt exakt. Genom att övergå till symbolspråk kan vi undvika en del problem. Men då är det viktigt att ge varje symbol en exakt betydelse. En av de första symboler som är enkel att använda är en pil. Med hjälp av pilarna kan man lätt öva på riktningar, höger, vänster, avstånd, väderstreck och vinklar.

Exempel ur vår mattebok:




Svenska: Förra veckan var det dagbok, nu var det brev. Hur ser ett kuvert ut och hur används det? Detta är inte helt självklart för dagens barn som kanske är mer vana vid mail och sms. I arbetsboken får man öva på att skriva sin adress, man får även vika ett kuvert. De arbetade väldigt aktivt! Sedan skrev eleverna egna brev för hand och la i kuvertet. Många har säkert tagit hem brevet för att ge till någon de känner. Uppskattat!


På veckans datorlektion repeterade vi hur man kommer in på Google classroom.
Vi skapade ett dokument och alla fick skriva ett nytt brev, på dator den här gången.
De som inte hann färdigt får göra klart nästa vecka.
OBS! Ni vet väl om att ni kan logga in på barnens Google-konto hemifrån och se allt de har skrivit där.
Varför inte skriva fler brev eller göra egna skrivövningar som tips!
Inlogg: förnamn.efternamn@skolakalmar.se 
Lösenord: fråga ditt barn. Maila mig vid oklarheter!


SO: Vi följde upp förra veckans arbete med att hitta arbetsplatser och yrkesroller i vårt samhälle. Vi började lista alla arbetsplatser som de tillsammans hittat på bilden i sitt häfte…
och om jag inte minns helt fel så tror jag att de kom upp i 29 olika arbetsplatser. Det blev intressanta diskussioner i klassen där de hjälpte varandra att förklara vad det är för sorts arbetsplats.
Vissa av dem är helt främmande för eleverna och då tog vi reda på det tillsammans. Jag hade tänkt att vi även
skulle hinna titta igenom yrksrollerna men eleverna var så himla aktiva och
letade arbetsplatser för fullt så vi får fortsätta nästa vecka. Vi har även under veckan gjort nutidskryss och tittat på Lilla aktuellt skola.


2B:


I måndags fick vi besök av Camilla från syncentralen. Hon pratade om ögat och synen. 
Ännu ett härligt besök i simhallen. De kämpar på som bara den och nöter teknik och eller uthållighet.
Nu har vi två gånger kvar. 


Ma: I veckan har vi gjort bedömningsstöd i matematik. Vi har spelat schack på datorn.
Det gick inte så bra för helt plötsligt fick de styra både vita och svarta spelare. Vi har bollat över frågan till Micke.
Teknik i all ära men brädspel är nog att föredra!
Men jag märker att eleverna blir säkrare och säkrare. Jättekul!


Vi har också jobbat med ental och tiotal och försöker befästa våra kunskaper.
Vi kommer i det närmaste att byta bok så nu jobbar vi på med valda sidor.


Eng: Moa var med åk 3 i torsdags så då var jag vikarie i engelska. Vi repeterade fraser och gjorde sedan fråga, fråga, byt fast på engelska.
Nedan är de fraser som ni gärna får repetera hemma:


What´s your name?
My name is…


How old are you?
I am …. years old. 


What is your favourite animal/sport/fruit/colour?
My favourite animal/sport/fruit/colour is…


What´s your hair/eye colour?
My hair/eye colour is…


Sv: Många hann vika ett kuvert och skriva ett brev på svenskan. Vi fortsätter nästa vecka.
Vi pratade om brevvänner och många ville skriva och skicka iväg det på riktigt hemifrån. Roligt.
Vi skapar skrivglädje. Vi jobbar vidare med att skriva meningar.


Eftersom vi arbetar med yrken på SO´n blev jag lite sugen på att kasta ut frågan till er om någon vill komma
en stund och berätta om sitt yrke för eleverna? Jag har inte hunnit bolla med Caroline och 2A utan vill skicka ut
till er först om intresse finns? Det skulle vara jätteroligt. 




Viktiga datum:
  • v. 36 - 42 simning för 2B på fredagar 
  • v. 41 och 42: utvecklingssamtal. Glöm inte att boka tid!
  • v. 43 Simstart för 2A


Måseskär fritids:
Hej. 
I skolskogen fick barnen skapa fritt med trolldeg på trädstammarna, det blev jätte fina ansikten. Gå gärna ut och titta i skogen. 

 Vår skog ligger vid IFK Kalmars fotbollsplaner. På måndagar går vi iväg till skolskogen när skolan slutar. Vi försöker att komma iväg
direkt 13.15 så därför är det viktigt att de barn som går hem efter skolan blir hämtade i tid, annars följer dem med oss till skogen.
Vi är tillbaka ca 15.45 på skolan. Antingen hämtar man sitt barn i skogen eller när vi kommit tillbaka.

Vi vill meddela att det är stängningsdag den 28 okt. Både skola och fritids är stängt.

Äntligen dags för gymnasten igen, här kommer höstens tider: 14 nov, 28 nov och 12 dec.


Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286


Vänliga hälsningar från oss alla!

NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...