Vecka 21
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 20
maj
|
Vi erbjuder gympasalen
|
|
Tisdag 21
maj
|
Idrott
1A: Den magiska kulan kapitel 18 - läsläxa och läxbok
|
Gemensam utelek
|
Onsdag 22
maj
|
LINDÖSNURREN
|
Spelhåla
|
Torsdag 23
maj
|
Idrott
1B: Den magiska kulan kapitel 18 - läsläxa och läxbok
|
Vi går till Lindön 14.00 hemma ca 15.30
|
Fredag 24
maj
|
Fredagsmys
|
Hej alla barn och föräldrar!
På onsdag är det dags för vår årliga tradition Lindösnurren.I blandade
grupper kommer barnen få göra olika stationer ute på Lindön som elever från
Jenny Nyström ansvarar för samt springa X antal varv på baksidan. Vi avslutar
med att äta lunch utomhus. På eftermiddagen har vi vanliga lektioner klassvis.
NO - Vi har sett film och börjat skriva om djuren vi hittade i jorden.
Vi använder oss av strategin byrån. Detta har 1A använt sig av när de skrev sin
text om igelkotten. IB blev introducerade i veckan.
Föda
|
Utseende
|
Boende
|
Blandat
|
MUSIK - Vi arbetar med låten som vi ska sjunga på skolavslutningen. Efter
reflektioner som Linda och Caroline fått som nu gått specialpedagogiska lyftet
detta läsår så planerades denna lektionen med syfte att stärka de estetiska
lärprocesserna. I grupper fick de gestalta texten med rörelser i syfte att
hjälpa oss att minnas texten. Sedan visade de varandra sin del av sången och vi
satte ihop alla delar till en helhet. Detta arbetssätt var uppskattat! Det blev
lite musik, teater, rörelse och fantasi i ett.
1A:
I matematik har vi jobbat i våra matteböcker. Det är kapitel 2 med tiotalsövergång som
är i fokus. På problemlösningen arbetar vi tillsammans med fyrfältaren.
Svenska.
OBSERVERA att läsläxan är till på tisdag.
Faktatext. Alla är klara med sin text om igelkotten! Vi gav varandra en stor applåd!
Faktatext. Alla är klara med sin text om igelkotten! Vi gav varandra en stor applåd!
Berättande text: Många har önskat att få skriva sagor. Vi har därför repeterat en
berättelses olika delar och sen har eleverna fått välja en bild att skriva en
saga utifrån. När de skrev igår torsdag var de inne i ett flow och tycktes
aldrig vilja sluta skriva. Det är härligt.
Berättelsebro |
SO - Vi har tittat på Lilla aktuellt skola. Nästa vecka blir det religion i fokus.
Bild - de har jobbat med kalkering, en metod som används för att kopiera en bild.
Gruppstärkande - Nu är nästan alla gruppers planscher och rörelser färdiga. Idag fredag fick
de påbörja ett gruppkontrakt med “regler” som ska gälla för just sin
lärgrupp. Dessa ska renskrivas och sedan signeras av samtliga i gruppen.Till
exempel sas det att “det ska vara rent på våra bänkar”, “vi hjälper varandra
när det behövs”, “inte rota i varandra bänk” med mera. De är kloka våra elever!
1B
MA:
Vi har arbetat vidare med att addition och subtraktion hör ihop. Det går
bättre och bättre att hitta alla fyra kombinationer och att lära sig mönstret.
Vi har övat på tre nivåer. Med tal upp till 10, 10-talsövergång och göra en
egen kombination.
På våra mattestationer har vi bland annat repeterat begrepp, tränat
tallinjen, övat talkompisar, talens värde och positioner och tiotalsövergång på
olika sätt.
SO:
Klassens regler:
Genom diskussioner, enkätundersökning och demokrati har vi nu kommit fram
till följande:
Vi får ha med oss målarbok och pennskrin med pennor. Målarboken får
användas på morgonen innan vi börjar. Under genomgångar och högläsning används
istället vad du vill-boken och bara en penna. Detta för att en del behöver rita
lite för att hålla fokus under genomgångar och högläsning men en del blir
störda av ljud.
Inga leksaker får medtagas. Dock får egen innebandyklubba användas som man
själv tar ansvar för.
Vi byter inte eller ger bort saker till varandra och vi tjatar inte på
kompisarna. Vi får låna ut våra pennor till vår axelkompis.
Religion - Vi har hunnit läsa första delen om Mose. Den handlade om när han
blev hittad i vassen. Vi har även sett ett filmklipp. Vi fortsätter med Mose
nästa vecka.
Vi avslutade måndagen med massage. Det måste vi få in som rutin varje vecka
för det är mycket uppskattat och hjälper oss i vårt arbete att bli trygga, lära
känna varandra bättre och sprida hormonet oxytocin i våra kroppar.
SV:
Nu har Kaisa hunnit läsa med alla och vi har även gjort skrivuppgiften som
tillhör bedömningsstödet.
Vi har repeterat en berättelses fyra delar. Delarna kan eleverna som ett
rinnande vatten. Vi jobbar vidare med att fylla delarna med text. Vi tränar
också vidare med våra skrivregler. Basen är att börja meningen med stor bokstav
och avsluta med punkt.
På datorerna arbetar vi med bingel och skolplus. Hör av er om ert barn vill
logga in hemma men inte minns sitt lösenord.
Ha
en skön helg!
Måseskär fritids:
Under tisdagen firade vi Fritidshemmens dag med utflykt till Skälby,
där vi lekte och grillade korv.
Vilken underbar uppslutning på vårt Drop-in, glada barn & vuxna i
härligt väder!
Resultatet på pärlgissningen : 220 stycken pärlor
Mellan 22/5 till 29/5 har Nina semester. Vi får en vikarie som heter ÅSA !
Två klämfredagar kommer framöver. Fredagen den 31/ 5 och den 7/6. Meddela
oss om ert barn blir ledigt.
Den 5/6 är det en halv studiedag och eleverna slutar klockan 12.00.