Vecka 20
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 13
maj
|
SKOLKÖR |
Vi erbjuder gympasalen
|
Tisdag 14
maj
|
Idrott
|
FRITIDSHEMMETS DAG
Vi går till Skälby.
|
Onsdag 15
maj
|
1A: Den magiska kulan kapitel 17 - läsläxa och läxbok
|
|
Torsdag 16
maj
|
Idrott utomhus
1B: Den magiska kulan kapitel 17 - läsläxa och läxbok
|
DROP-IN 13.30 till 16.30
|
Fredag 17
maj
|
|
Fredagsmys
|
Hej alla barn och föräldrar!
På tisdag är det fritidshemmets dag. Alla elever går till Skälby.
Linda och Caroline går tillbaka med de barn som inte har fritids eller inte ska
vara på fritids den dagen. Glöm inte att meddela oss. Det går bra att hämta på
Skälby kl. 14.00. Meddela oss senast måndag em vad som gäller för ditt
barn!
På måndag börjar Marita, kantor i Domkyrkan, att träna med skolkören inför skolavslutningen. Alla som vill är välkomna att vara med. Vi kollar av på måndag morgon vilka som är intresserade.
På torsdag blir idrotten utomhus så länge vädret tillåter.
Vi har startat ett nytt tema i NO: “Tema jord”. I onsdags fick eleverna med
hjälp av ett förstoringsglass och en liten pinne försiktigt undersöka en bricka
jord.
Resultatet dokumenterade de sedan i sin laborationsrapport.
1A:
I matematik har vi fortsatt att träna på tiotalsövergång på olika sätt. Det som
upptäcktes denna vecka var att talkamraterna inte sitter helt säkert. Vi övar
på! Många övningar gör vi med vår axelkompis. Vi turas om!
På torsdagens matte har Nina alltid problemlösning. Igår introducerade hon
om fyrfältaren. Vi skrev att detta gjordes förra veckan, men det blev
inte så. Men nu har klassen gått igenom den och vi kommer använda oss av den
mycket.
Svenska.
Faktatext. Nu är nu flertalet elever klara med sin text om igelkotten. De jobbar på jättebra! De som inte är riktigt färdiga kommer att få en extra lektion i nästa vecka för att skriva klart sin text. Självklart skriver man efter sin egna förmåga och jag poängterar ofta för eleverna att själva texten kommer att se olika ut för alla. Texterna hängs upp, antingen i klassrummet eller korridoren. Detta väljer eleven själv.
Berättande text: eleverna tränar på att skriva till bilder. Igår torsdag fick de läsa upp sina berättelser för klassen. De har sån fantasi och får ihop bra, korta berättelser.
Faktatext. Nu är nu flertalet elever klara med sin text om igelkotten. De jobbar på jättebra! De som inte är riktigt färdiga kommer att få en extra lektion i nästa vecka för att skriva klart sin text. Självklart skriver man efter sin egna förmåga och jag poängterar ofta för eleverna att själva texten kommer att se olika ut för alla. Texterna hängs upp, antingen i klassrummet eller korridoren. Detta väljer eleven själv.
Berättande text: eleverna tränar på att skriva till bilder. Igår torsdag fick de läsa upp sina berättelser för klassen. De har sån fantasi och får ihop bra, korta berättelser.
Läsning: de allra flesta ville under veckan lämna in sin bänkbok som de lånat från
bokbussen. Om de har en bok hemma som de gärna ha som bänkbok så går det
jättebra att ta med. Vi ska försöka läsa en stund varje dag, ibland startar vi
skoldagen med en stund tyst läsning.
Dator - Vi har testat Skolplus idag fredag! De elever som ville tog hem sitt
inlogg. Det är samma lösen som de har till Bingel men ett annat användarnamn.
Gruppstärkande - Eftersom vi har nya platser har veckan präglats av gruppstärkande
aktiviteter i sina nya lärgrupper. Veckan började med marshmallowutmaningen.
Sedan har de fått lära känna varandra lite mer genom att berätta nya saker för
varandra om sig själv. Alla lärgrupper har valt namn och gjort planscher. En
del grupper har hunnit hitta på en rörelse de ska använda för att fira att det
lyckas jobba bra. Be dem berätta och visa!
1B
På torsdag 16/5 är det drop-in. Kom gärna förbi i klassrummet så läser ert
barn upp sin berättelse som de har arbetat med och bearbetat. Jättefina
resultat! Har man inte möjlighet att komma på drop-in får ni givetvis komma
förbi klassrummet vid ett annat tillfälle.
MA: Vi har haft genomgång och gjort “fråga, fråga, byt” på det nya kapitlet
som handlar om att addition och subtraktion hör ihop.
7+4 = 11
4+7=11
11-4=7
11-7=4
Vi har sett ett filmklipp som hör till boken och sedan ett från youtube. https://www.youtube.com/watch?v=n1zwjvY9yzQ
Klippet gäller fram till 4,31 sedan handlar det om division och
multiplikation.
Be ert barn förklara vad den “KOMMUTATIVA LAGEN” betyder!
Vi har med våra axelkompisar genomfört de olika begreppen som handlar om
veckans matteuppskattning. Veckans tal var 162.
SO:
I och med affärens start (och slut) i förra veckan gjorde eleverna en lista
först i sina team, vad som de tyckte var ok att ta med/inte med. Sedan fick de
fortsätta diskussionen med sin axelkompis. Eleverna har så många fina och kloka
tankar och känner de att de är delaktiga i vad som gäller är det sedan lättare
att följa det som vi har kommit överens om. Nu ska Linda sammanställa
resultatet och sedan kommer ett beslut.
SV:
Kaisa genomför bedömningsstödet i svenska vad gäller läsning och
läsförståelse.
Ha
en skön helg!
Måseskär fritids:
Hejsan
Vår cykelskola som vi hade i måndags och tisdags gick väldigt bra. Barnen
cyklade en bana på skolgården och Lasse pratade cykeldelar med dem. Lyckliga
barn som sedan fick gå till trafikverket och ansöka om cykelkörkort.
Nästa vecka är det fritidshemmets dag på tisdagen. Alla fritidshem går
klockan 12.00 till Skälby för lek och korvgrillning. Vi vandrar sedan hemåt mot
skolan vid 15.00 tiden. Självklart går det bra att hämta ert barn på Skälby.
Glöm inte att meddela om ert barn hämtas där.
Torsdagen
den 16 maj mellan kl 13.30-16.30 är ni välkomna på Drop in.
Det
bjuds på fika och ni får göra en trekamp tillsammans med ert barn.
Två klämfredagar kommer framöver. Fredagen den 31/ 5 och den 7/6. Meddela
oss om ert barn blir ledigt.
Den 5/6 är det en halv studiedag och eleverna slutar klockan 12.00.