Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

fredag 10 maj 2019

Veckoblad 20



Vecka 20
SKOLA
FRITIDS
Måndag 13
maj
SKOLKÖR
Vi erbjuder gympasalen
Tisdag 14
maj
Idrott


FRITIDSHEMMETS DAG
Vi går till Skälby.
Onsdag 15
maj
1A: Den magiska kulan kapitel 17 - läsläxa och läxbok



   Torsdag 16
        maj

Idrott utomhus

1B: Den magiska kulan kapitel 17 - läsläxa och läxbok
DROP-IN 13.30 till 16.30
Fredag 17
maj


Fredagsmys

Hej alla barn och föräldrar!

På tisdag är det fritidshemmets dag. Alla elever går till Skälby. Linda och Caroline går tillbaka med de barn som inte har fritids eller inte ska vara på fritids den dagen. Glöm inte att meddela oss. Det går bra att hämta på Skälby kl. 14.00. Meddela oss senast måndag em vad som gäller för ditt barn!

På måndag börjar Marita, kantor i Domkyrkan, att träna med skolkören inför skolavslutningen. Alla som vill är välkomna att vara med. Vi kollar av på måndag morgon vilka som är intresserade.

På torsdag blir idrotten utomhus så länge vädret tillåter.

Vi har startat ett nytt tema i NO: “Tema jord”. I onsdags fick eleverna med hjälp av ett förstoringsglass och en liten pinne försiktigt undersöka en bricka jord. 


Resultatet dokumenterade de sedan i sin laborationsrapport. 


1A:

I matematik har vi fortsatt att träna på tiotalsövergång på olika sätt. Det som upptäcktes denna vecka var att talkamraterna inte sitter helt säkert. Vi övar på! Många övningar gör vi med vår axelkompis. Vi turas om!

På torsdagens matte har Nina alltid problemlösning. Igår introducerade hon om fyrfältaren. Vi skrev att detta gjordes förra veckan, men det blev inte så. Men nu har klassen gått igenom den och vi kommer använda oss av den mycket.

Svenska.
Faktatext.
Nu är nu flertalet elever klara med sin text om igelkotten. De jobbar på jättebra! De som inte är riktigt färdiga kommer att få en extra lektion i nästa vecka för att skriva klart sin text. Självklart skriver man efter sin egna förmåga och jag poängterar ofta för eleverna att själva texten kommer att se olika ut för alla. Texterna hängs upp, antingen i klassrummet eller korridoren. Detta väljer eleven själv.
Berättande text: eleverna tränar på att skriva till bilder. Igår torsdag fick de läsa upp sina berättelser för klassen. De har sån fantasi och får ihop bra, korta berättelser.
Läsning: de allra flesta ville under veckan lämna in sin bänkbok som de lånat från bokbussen. Om de har en bok hemma som de gärna ha som bänkbok så går det jättebra att ta med. Vi ska försöka läsa en stund varje dag, ibland startar vi skoldagen med en stund tyst läsning.

Dator - Vi har testat Skolplus idag fredag! De elever som ville tog hem sitt inlogg. Det är samma lösen som de har till Bingel men ett annat användarnamn.

Gruppstärkande - Eftersom vi har nya platser har veckan präglats av gruppstärkande aktiviteter i sina nya lärgrupper. Veckan började med marshmallowutmaningen. Sedan har de fått lära känna varandra lite mer genom att berätta nya saker för varandra om sig själv. Alla lärgrupper har valt namn och gjort planscher. En del grupper har hunnit hitta på en rörelse de ska använda för att fira att det lyckas jobba bra. Be dem berätta och visa!


 









1B

På torsdag 16/5 är det drop-in. Kom gärna förbi i klassrummet så läser ert barn upp sin berättelse som de har arbetat med och bearbetat. Jättefina resultat! Har man inte möjlighet att komma på drop-in får ni givetvis komma förbi klassrummet vid ett annat tillfälle.

MA: Vi har haft genomgång och gjort “fråga, fråga, byt” på det nya kapitlet som handlar om att addition och subtraktion hör ihop.
7+4 = 11
4+7=11
11-4=7
11-7=4
Vi har sett ett filmklipp som hör till boken och sedan ett från youtube. https://www.youtube.com/watch?v=n1zwjvY9yzQ
Klippet gäller fram till 4,31 sedan handlar det om division och multiplikation.

Be ert barn förklara vad den “KOMMUTATIVA LAGEN” betyder!

Vi har med våra axelkompisar genomfört de olika begreppen som handlar om veckans matteuppskattning. Veckans tal var 162.

SO:

I och med affärens start (och slut) i förra veckan gjorde eleverna en lista först i sina team, vad som de tyckte var ok att ta med/inte med. Sedan fick de fortsätta diskussionen med sin axelkompis. Eleverna har så många fina och kloka tankar och känner de att de är delaktiga i vad som gäller är det sedan lättare att följa det som vi har kommit överens om. Nu ska Linda sammanställa resultatet och sedan kommer ett beslut.




SV:
Kaisa genomför bedömningsstödet i svenska vad gäller läsning och läsförståelse.

Ha en skön helg!

Måseskär fritids:

Hejsan
Vår cykelskola som vi hade i måndags och tisdags gick väldigt bra. Barnen cyklade en bana på skolgården och Lasse pratade cykeldelar med dem. Lyckliga barn som sedan fick gå till trafikverket och ansöka om cykelkörkort.

Nästa vecka är det fritidshemmets dag på tisdagen. Alla fritidshem går klockan 12.00 till Skälby för lek och korvgrillning. Vi vandrar sedan hemåt mot skolan vid 15.00 tiden. Självklart går det bra att hämta ert barn på Skälby. Glöm inte att meddela om ert barn hämtas där.

Torsdagen den 16 maj mellan kl 13.30-16.30 är ni välkomna på Drop in.
Det bjuds på fika och ni får göra en trekamp tillsammans med ert barn.

Två klämfredagar kommer framöver. Fredagen den 31/ 5 och den 7/6. Meddela oss om ert barn blir ledigt.
Den 5/6 är det en halv studiedag och eleverna slutar klockan 12.00.

NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...