Vecka 19
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 6
maj
|
Elevråd
|
Vi har cykelskola på skolgården. Ta
gärna med cykel om ni har hemma. Vi har två lånecyklar på skolan.
|
Tisdag 7
maj
|
Idrott
|
Vi fortsätter vår cykelskola
|
Onsdag 8
maj
|
1A: Den magiska kulan kapitel 16 - läsläxa och läxbok
|
Vi erbjuder lekar i Gymnastiksalen
|
Torsdag 9
maj
|
Idrott
1B: Den magiska kulan kapitel 16 - läsläxa och läxbok
|
Utelek
|
Fredag 10
maj
|
Fredagsmys
|
Hej alla barn och föräldrar!
Oj, vad veckan har swischat på. En röd dag mitt i veckan gjorde oss nog
lite yra vad gäller dagarna. Men nu kör vi tre helt vanliga veckor på raken
innan nästa treveckorsperiod med röda dagar eller skolavslutningsvecka bryter
kontinuiteten..
Vi vill inte hämma barnens kreativitet men att leka affär med pengar eller
byta saker har vi idag, läs fredag sagt nej till. Vi kommer i klasserna
diskutera detta vidare under nästa vecka. Vad är ok eller inte ok att ta med
sig till skolan? Vi kommer att lyfta frågan med er också. Fortsättning
följer!
På bilden har barnen fått tillverka memory. Det var en rolig och mycket
uppskattat övning som Sofie genomfört i båda klasserna.
Linda har under veckan genomfört enskilda det muntliga bedömningsstödet i
matematiken. Några elever återstår och de träffar Linda under nästa vecka. I 1A
har Kaisa genomfört dessa.
Vi har i båda klasserna diskuterat resultatet av enkäten som eleverna
gjorde i början av terminen. Våra elevrådsrepresentanter kommer arbeta vidare
med detta på elevrådet på måndag.
1A:
* I matematik har eleverna de senaste veckorna fått jobba på i sina böcker då jag
(Caroline) var sjukskriven. En viktig strategi som flera behövde få genomgång i
är hur man ska tänka vid tiotalsövergång från talen 2-9 t.ex. 8+5 och på
tallinjen. Därför har vi pausat räknandet i boken och istället haft genomgång
av detta och repeterat. Idag fredag gjorde axelparen en kooperativ övning som
heter “turas om” där de gjorde varannan uppgift. Det sociala målet i denna
övning är att lyssna aktivt och stötta sin kompis. Det gemensamma målet är att
båda i paret ska veta och kunna berätta hur man räknar dessa tal.
tiotalsövergång på talllinjen |
På torsdagens matte har Nina alltid problemlösning. Igår introducerade hon
om fyrfältaren.
* I svenskan har flera elever kommit långt i sin faktatext om igelkotten. Målet
är att alla ska skriva klart sin text innan terminens slut. Vi hjälps åt! När
man blir klar väljer man ett eget djur att skriva om. Klassen tränar även på
att skriva en berättelse till en bild, att skriva med hela meningar och
nå målen för åk 1 gällande skrivande.
* Nya platser i 1A från måndag. Eleverna har varit delaktiga i valet om sin
nya plats och har tillsammans med mig (Caroline) valt en plats i en lärgrupp
där man känner att man kan koncentrera sig och få arbetsro. Nya platser = nya
lärgrupper = gruppstärkande övningar i början av nästa vecka. Det brukar
uppskattas.
1B
Vi har jobbat vidare med tiotalsövergångar i matematiken. Nästa veckan
handlar det om sambandet mellan addition och subtraktion.
Vi har haft problemlösning och vi repeterade vilka strategier man använder.
Be barnen berätta om fyrfältaren.
I svenskan har vi läst upp våra berättelser. Vi har några kvar som kommer
göra det i början av nästa vecka. I samband med Drop-in på fritids den 16 maj
kommer barnen ha möjlighet att läsa upp sina sagor för er. De har gjort ett
fantastiskt jobb.
Ha
en skön helg!
Måseskär fritids:
Hej alla barn och föräldrar!
Veckan har varit bra. Vi har erbjudit barnen att göra majbrasor. I torsdags
skulle vi gått till Lindön och grillat korv. Men väder och eldningsförbud satte
stopp för det.
Istället erbjöds film, skapande och lek inne.
Nästa
vecka ska vi ha cykelskola måndag och tisdag.
Vi bygger upp en bana på skolgården som barnen får cykla. Vi pratar även om
cykelns olika delar. Om ni har möjlighet och att ert barn har en cykel får de
gärna ha med sig den måndag och tisdag.
Vi har två lånecyklar här på skolan också.
IDAG VAR DET SOFIE OCH SYLWIAS SISTA DAG!
De överraskade med att bjuda alla elever i åk 1 på glass och fina presenter utdelades. Vi säger stort tack till dem för detta läsåret och önskar dem lycka till i framtiden!
De kommer vara saknade av både personal och elever.