Vecka 13
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 25 mars
|
fritidsgympa kl 14.30-15.30
|
|
Tisdag 26 mars
|
Em: Linda och Caroline på Linné. Våra VI-studenter håller i
eftermiddagens lektioner.
|
Vi fortsätter med strumpdockorna hela veckan.
|
Onsdag 27 mars
|
1A: Den magiska kulan kapitel 11 - läsläxa och läxbok + stencil X
|
Läs och spelhåla.
|
Torsdag 28 mars
|
Idrott
1B: Den magiska kulan kapitel 11 - läsläxa och läxbok
|
Vi leker en gemensam lek.
|
Fredag 29 mars
|
Vi knyter ihop och utvärderar veckan med en storsamling.
|
Hej alla barn och föräldrar!
Det kändes som om veckan gick extra fort pga studiedagen i tisdags. Glöm
inte bort:
Stängningsdagen som är fredagen den 12/4 då är både skola och fritids
stängt.
I torsdags uppmärksammade vi världsdagen (Rocka sockorna) för Down´s
syndrom. Vi tittade på en film där Max berättade varför det är just 21/3 som vi
uppmärksammar dagen. Vi pratade om alla människors lika värde och att alla är
olika men just fördelarna med det.
På NO´n gjorde vi en KL-struktur (kooperativt lärande) som heter
“Mötas på mitten”. I grupper skulle de först lista sina egna förslag på
åtgärder hur nedskräpningen framför allt då utifrån alla fimpar vi upptäckte på
vägen till teatern skulle kunna upphöra. Efter att de skrivit ned fick de redovisa sina förslag för
sina gruppmedlemmar. Sedan skulle de komma överens om fyra förslag som de
skulle punkta ner. Alla i gruppen skulle sedan kunna redovisa vad de enades om.
De sociala målen var att vara delaktig och lyssna aktivt.
Nu ska vi maila in våra förslag till kommunen. Vi hoppas såklart på svar.
På SO´n har vi lyssnat till berättelsen om Abraham. Abraham och hans
fru Sara fick en son, Isak. Om Isaks söner Esau och Jacob handlade nästa
berättelse om. Vi har tittat på två filmer om Isaks söner. De var på engelska
men eftersom vi läste berättelsen först och gjorde stopp i filmen så hängde de
med ändå.
På tisdag eftermiddag är Caroline och Linda på Linnéuniversitet. Våra VI-studenter,
Alicia och Kawthar håller i lektionerna.
1A bild: Vi fortsätter skapa vårblommor. De senaste hänger utanför
klassrummet.
1A svenska: Vi har i halvklass börjat skriva in faktatexten om igelkotten på
Google Classroom. Man skriver enskilt men man har sin “ögonkompis” som stöttar.
1A: Vi testar olika KL-övn (kooperativt lärande) och fokuserar på olika samarbetsfärdigheter. Detta gör vi
integrerat med den ordinarie undervisningen. Ett exempel: i onsdags läste de
sin läsläxa för sin läskompis. Den som lyssnade hade det sociala målet att verkligen
lyssna aktivt, titta mot sin kompis, se neutral/glad ut och vara
intresserad. Efter att båda läst och lyssnat så tackar man varandra för gott
samarbete. Ett annat exempel: övningen “hör vi ihop” med kort ur en kortlek.
Målet: hitta sin kompis som har samma färg och siffra på mitt egna spelkort… Be
gärna era barn berätta om denna övning! Några basgrupper har nu färdigställt
sina planscher, nästa vecka ska vi bestämma om de ska vara på bänkarna eller om
vi ska sätta upp dem någonstans.
1B:
Matematik:
Vi har jobbat vidare med strategier vid tiotalsövergång. Vi har kollat på
mattelandet:
Idag när vi jobbade med bokstaven X fick barnen se en mattefilm om
hur man använder bokstaven X i matematiken. Vi brukar se en faktafilm om djur
men utbudet var skralt denna vecka. Dock har vi jobbat med X när vi har
våra mattestationer.
Svenska:
Vi har börjat varje morgon med en lässtund. Det blir en bra start samtidigt
som vi tränar läskonditionen. Vi fortsätter med det nästa vecka. Om barnen har
en bok hemma som de vill läsa får de gärna ta med den.
Vi har fortsatt med våra berättelser på datorn. Det känns som om det flesta
är säkra på en berättelses fyra delar. Nu tränar vi på att fylla ut våra
berättelser med detaljer och miljöbeskrivningar.
Läsläxan blev i helklass då Kaisa var ledig.
Rörelsepauser:
En av våra rörelsepauser är lite pulshöjande. Be barnen visa rörelserna
till gimmie gimmie:
Måseskär fritids:
Många har gjort fina strumpdockor och flera barn har börjat att skriva
pjäser för att spela upp. Spännande!
Vi spelade brännboll ute för första gången. Många barn tyckte det var svårt
men roligt.
Alla vi på fritids önskar er en härlig helg.
Trevlig helg!