Vecka 11
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 11 mars
|
Caroline på utbildning. Vikarie Ida
|
fritidsgympa kl.14.30-15.30.
|
Tisdag 12 mars
|
Idrott
Caroline på utbildning
|
Vi börjar med strump-dockorna
|
Onsdag 13 mars
|
1A: Den magiska kulan kapitel 9 - läsläxa och läxbok + stencil J
|
Läs och spelhåla
Vi fortsätter med strump-dockorna
|
Torsdag 14 mars
|
Idrott
1B: Den magiska kulan kapitel 9 - läsläxa och läxbok
|
vi jobbar vidare med strump-
dockorna
|
Fredag 15 mars
|
Vi knyter ihop och utvärderar veckan med en storsamling.
|
Hej alla barn och föräldrar!
Vi fick uppleva en fantastisk uppvisning av Kalmar Kulturskola igår
(läs torsdag) genom Musikul. Barnen fick hem en broschyr från Kalmar
Kulturskola och de har även öppet hus idag (läs fredag) mellan kl. 16-18
då man bl a får prova på deras instrument. På Kulturskolans Instagram kan man
se bilder och video från föreställningen.
På vägen till Kalmar teater uppmärksammade eleverna sjöfåglarna som vi gick
förbi. Så himla härligt att de har NO-glasögonen på sig. Dock fick vi se något
mycket tråkigt när vi gick förbi en gymnasieskola. Där längs stråket vid
kanalen låg mängder med cigarettfimpar och annat skräp bara slängt. Jag (Linda)
kommer maila skolan för att göra dem uppmärksamma på problemet och om det inte
är “deras ….. ansvarsområde” får jag kontakta kommunen. Våra elever och era barn har mycket goda miljötankar!
I måndags kväll var Caroline och Linda på en föreläsning av Katarina
Herrlin. Inom läsning är hon en av våra gurus. Hon föreläste om vikten av
läsning och att eleverna får träna på olika sätt. Den inspirationen byggdes på
då vi på tisdagseftermiddagen fick en föreläsning av Anne-Marie Körling. Hon
har skrivit flera böcker och är en riktig läsinspiratör. Hon har även varit
nationell läsambassadör i Sverige.
Läsningens ekvation Läsning = språkförståelse * avkodning
Och just avkodning är det vi har tränat på när vi har kämpat med våra
läslistor i flera veckor. Nu har Kaisa gjort ett nytt H4-test med eleverna. ALLA
har ökat sin avkodningsförmåga!
På NO´n har vi sett en film som handlade om vad som händer med de
förpackningar och dylikt som vi sorterar på återvinningsstationerna eller
centralerna.
Ni som har missat filmen pga ledighet eller sjukdom får gärna kolla hemma:
Ingen samverkan v 11 och v 12 pga att förskoleklasserna har andra
uppdrag. Vi kör som vanligt igen v 13.
På SO´n har vi lyssnat till berättelsen “En sorglig dag” om vad som
hände i Edens lustgård.
I 1A hade några elever funderingar kring om det är farligt att äta äpplen….
Vi pratade också om ormens roll, att han var elak. Finns de andra böcker/filmer
där det finns en elak orm… ? Vi kom på “Djungelboken” och “Harry Potter”.
Eleverna efterfrågade länken till filmen. Vi lovade att länka till den:
1A matematik: Vi har gått igenom kapitel 2 som handlar om problemlösning. Vi
har också gjort en praktisk övning “Den försvunna plånboken” där det gällde att
hitta rätt bland alla kompisars “plånböcker” och para ihop en plånbok med rätt
summa pengar. Vi har tränat huvudräkning och dess strategier.
1A svenska och bild: I måndags hade vi halvklass i svenska och bild. På
bilden gjorde de tulpaner med en gaffel. De hänger utanför vårt klassrum. På
svenskan fortsatte vi med faktatexten. Förra veckan sorterade vi all fakta om
igelkotten och nu var det dags att namnge lådorna. Eleverna kom med jättebra
förslag. Till hjälp tittade vi i olika faktaböcker om djur för att se hur de är
skrivna och “uppbyggda”. Vi visade varandra exempel för att få syn på
att det kan se ut på olika sätt. Då upptäckte vi något som alla texter hade
gemensamt, nämligen att texten var indelade i olika delar = stycken (nytt ord!).
Och att varje stycke handlade om något särskilt. Nästa steg är att
vi tillsammans skriver en faktatext om igelkotten utifrån allt material och ny
kunskap vi har.
1B:
Matematik:I måndags på matematiken tittade vi på Mattelandets avsnitt
Matematik:I måndags på matematiken tittade vi på Mattelandets avsnitt
som handlade om talens värde och positioner. Det har vi haft fokus på denna vecka då vi har mattestationer som behandlar detta genom en station som heter Hemliga tal. Be barnen berätta om den hemma. Vi har också på veckans matteuppskattning där en uppgift är att veta vad siffran är värd beroende på vilken position den har. Målet den här terminen är ental och tiotal men de som är mogna för högre tal får även utvecklas i det.
Svenska: Läsläxans genomgång blev lite annorlunda den här veckan pga att vi var på Musikul.
Vi har jobbat med sammansatta ord.
Vi har sett en film https://urskola.se/Produkter/202818-Lasa-med-Herr-Toalett
----------------------
Caroline är på utbildning i kooperativt lärande under måndag och tisdag. På
måndag kommer vikarien Ida, på tisdag är vår lärarstudent Alicia i klassen med
stöd av Nina.
----------------------
Måseskär fritids:
En härlig vecka har gått i melodifestivalens tecken. Det bidraget som fick
flest röster på Lindöskolans fritidshem var, Mohombi med låten
Hello med 1001p.
En aktivitet som har efterfrågats på fritids är att få möjligheten att få
spela teater. Vi startar upp med strump teater. Vi börjar med att tillverka
egna strumpdockor. Om man vill får man gärna ta med sig en egen strumpa i
vuxenstorlek
och skapa en docka av.
Gymnasten måndag den 18/3
Trevlig helg!