Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

fredag 8 mars 2019

Veckobrev 11


 

Vecka 11
SKOLA
FRITIDS
Måndag 11 mars
Caroline på utbildning. Vikarie Ida
fritidsgympa kl.14.30-15.30.
Tisdag 12 mars
 
Idrott
 
Caroline på utbildning
Vi börjar med strump-dockorna
Onsdag 13 mars
1A: Den magiska kulan kapitel 9 - läsläxa och läxbok + stencil J


Läs och spelhåla
 
Vi fortsätter med strump-dockorna
Torsdag 14 mars
Idrott
 
1B: Den magiska kulan kapitel 9 - läsläxa och läxbok
vi jobbar vidare med strump-
dockorna
Fredag 15  mars
Vi knyter ihop och utvärderar veckan med en storsamling.

 

Hej alla barn och föräldrar!

 

Vi fick uppleva en fantastisk uppvisning av Kalmar Kulturskola igår (läs torsdag) genom Musikul. Barnen fick hem en broschyr från Kalmar Kulturskola och de har även öppet hus idag (läs fredag) mellan kl. 16-18 då man bl a får prova på deras instrument. På Kulturskolans Instagram kan man se bilder och video från föreställningen.

 

På vägen till Kalmar teater uppmärksammade eleverna sjöfåglarna som vi gick förbi. Så himla härligt att de har NO-glasögonen på sig. Dock fick vi se något mycket tråkigt när vi gick förbi en gymnasieskola. Där längs stråket vid kanalen låg mängder med cigarettfimpar och annat skräp bara slängt. Jag (Linda) kommer maila skolan för att göra dem uppmärksamma på problemet och om det inte är “deras ….. ansvarsområde” får jag kontakta kommunen. Våra elever och era barn har mycket goda miljötankar!

 

I måndags kväll var Caroline och Linda på en föreläsning av Katarina Herrlin. Inom läsning är hon en av våra gurus. Hon föreläste om vikten av läsning och att eleverna får träna på olika sätt. Den inspirationen byggdes på då vi på tisdagseftermiddagen fick en föreläsning av Anne-Marie Körling. Hon har skrivit flera böcker och är en riktig läsinspiratör. Hon har även varit nationell läsambassadör i Sverige.

Läsningens ekvation Läsning = språkförståelse * avkodning

 

Och just avkodning är det vi har tränat på när vi har kämpat med våra läslistor i flera veckor. Nu har Kaisa gjort ett nytt H4-test med eleverna. ALLA har ökat sin avkodningsförmåga!

 

På NO´n har vi sett en film som handlade om vad som händer med de förpackningar och dylikt som vi sorterar på återvinningsstationerna eller centralerna.

Ni som har missat filmen pga ledighet eller sjukdom får gärna kolla hemma:


 

Ingen samverkan v 11 och v 12 pga att förskoleklasserna har andra uppdrag. Vi kör som vanligt igen v 13.

 

SO´n har vi lyssnat till berättelsen “En sorglig dag” om vad som hände i Edens lustgård.

I 1A hade några elever funderingar kring om det är farligt att äta äpplen…. Vi pratade också om ormens roll, att han var elak. Finns de andra böcker/filmer där det finns en elak orm… ? Vi kom på “Djungelboken” och “Harry Potter”.

Eleverna efterfrågade länken till filmen. Vi lovade att länka till den:

 

1A matematik: Vi har gått igenom kapitel 2 som handlar om problemlösning. Vi har också gjort en praktisk övning “Den försvunna plånboken” där det gällde att hitta rätt bland alla kompisars “plånböcker” och para ihop en plånbok med rätt summa pengar. Vi har tränat huvudräkning och dess strategier.

 

1A svenska och bild: I måndags hade vi halvklass i svenska och bild. På bilden gjorde de tulpaner med en gaffel. De hänger utanför vårt klassrum. På svenskan fortsatte vi med faktatexten. Förra veckan sorterade vi all fakta om igelkotten och nu var det dags att namnge lådorna. Eleverna kom med jättebra förslag. Till hjälp tittade vi i olika faktaböcker om djur för att se hur de är skrivna och “uppbyggda”. Vi visade varandra exempel för att få syn på att det kan se ut på olika sätt. Då upptäckte vi något som alla texter hade gemensamt, nämligen att texten var indelade i olika delar = stycken (nytt ord!).  Och att varje stycke handlade om något särskilt. Nästa steg är att vi tillsammans skriver en faktatext om igelkotten utifrån allt material och ny kunskap vi har.

 

1B:
Matematik:I måndags på matematiken tittade vi på Mattelandets avsnitt




som handlade om talens värde och positioner. Det har vi haft fokus på denna vecka då vi har  mattestationer som behandlar detta genom en station som heter Hemliga tal. Be barnen berätta om den hemma. Vi har också på veckans matteuppskattning där en uppgift är att veta vad siffran är värd beroende på vilken position den har. Målet den här terminen är ental och tiotal men de som är mogna för högre tal får även utvecklas i det.


Svenska: Läsläxans genomgång blev lite annorlunda den här veckan pga att vi var på Musikul.  
Vi har jobbat med sammansatta ord.


Vi har sett en film https://urskola.se/Produkter/202818-Lasa-med-Herr-Toalett  

 ----------------------

Caroline är på utbildning i kooperativt lärande under måndag och tisdag. På måndag kommer vikarien Ida, på tisdag är vår lärarstudent Alicia i klassen med stöd av Nina.
----------------------

 

Måseskär fritids:

En härlig vecka har gått i melodifestivalens tecken. Det bidraget som fick flest röster   på Lindöskolans fritidshem var, Mohombi med låten Hello med 1001p.

En aktivitet som har efterfrågats på fritids är att få möjligheten att få spela teater. Vi startar upp med strump teater. Vi börjar med att tillverka egna strumpdockor. Om man vill får man gärna ta med sig en egen strumpa i vuxenstorlek

och skapa en docka av.

 

Gymnasten måndag den 18/3

 

Trevlig helg!

 

NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...