Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

fredag 1 mars 2019

Veckobrev 10


 

Vecka 10
SKOLA
FRITIDS
Måndag 4 mars


fritidsgympa kl.14.30-15.30.
Tisdag 5 mars
 
Idrott
 
Vi skapar minimello figurer.
Vi gör våran egna semlebulle efter mellanmålet.
Onsdag 6 mars
1A: Den magiska kulan kapitel 8 - läsläxa och läxbok + stencil B


Läs och spelhåla
 
Minimello figurer
Torsdag 7 mars
Musikul

Idrott
 
1B: Den magiska kulan kapitel 8 - läsläxa och läxbok
melloröstning i matsalen kl 14.30-15.00
Fredag 8  mars
Samverkan
Vi knyter ihop och utvärderar veckan med en storsamling.

 

Hej alla barn och föräldrar!

 

Vi har fått en ny populär rastlek:


Gagaboll


Så här tom är den bara när det inte är rast. Leken heter Gagaboll.

 

På torsdag ska vi gå till Kalmar teater. Det är kulturskolan som bjuder oss på musikul. Vi har i veckan pratat om handlingen:

Det ska komma kändisar till ett nyöppnat hotell. Ägarna är bästa vänner.

De är mitt uppe i förberedelserna inför besöket, samtidigt som de måste se till att personalen och övriga gäster trivs.

Därför har de glömt att det ska komma en person och söka jobb den här dagen.

Det står dessutom en dam utanför hotellet som inte hittar ingången.

Under tiden smids det planer på rum 13 kring en stor kupp i samband med att kändisarna
gör entré..

 
Öva gärna på låtarna hemma:




 

På NO´n har vi jobbat vidare med miljön. VI har sett en till film om plast och så har vi pratat om att vi kan sortera olika material. Nästa vecka jobba vi vidare med det samt ser en film om vad som händer med material som vi har sorterat. Barnen har fått en muntlig uppgift att kolla lite olika förpackningar hemma och hur man skulle kunna sortera dem.

 

Vi har börjat med ett nytt ämne i SO´n som är religion. VI har börjat med hur kristendomen tror att jorden skapades. Vi har sett film och läst skapelseberättelsen ur Barnens bibel och barnen har fått måla en bild.
 

1
A:

Matematik: nu har vi gått igenom allt i kapitelt som handlar om talen 12-20 samt klockan: hel, halv och "om en timme". När man nått målet med de sidor som är satta får eleven ett litet “test” där jag checkar av ifall de har förstått uppgifterna eller behöver träna mer. Utifrån detta får eleven en enskild återkoppling och vilket steg som är nästa att ta. Gemensamt kommer vi snart gå över till problemlösning som är nästa kapitel i matteboken.

 

I tisdags hade vi Ipad istället för datorer. Vi loggade in på Mattematchen som är en del av “10monkeys” och tränar matematik. Det krävs vanligtvis ett konto, men varje år kör de en tävling under några veckor som är öppen och gratis för alla. Vi är inte med i tävlingen men vi utnyttjar tillfället att använda sajten. Den är öppen mellan kl 7-14 på vardagar. Det finns bra information till föräldrar på hemsidan om man vill läsa mer: www.10monkeys.com/se

 

Svenska: För några veckor sen började vi med faktatext och vi jobbar med igelkotten. Vi jobbar enligt en modell som kallas för cirkelmodellen. Här finns ett bra exempel på detta för den som vill veta mer: cirkelmodell faktatext.
Vi har pratat om vad en faktatext är och hur den skiljer sig mot en berättande text. Vi har övat på att göra ett VÖL-schema (vet - önskar veta - lärt mig). Vi har sett en film om igelkotten och fått svar på de frågor vi ställde i VÖL-schemat. Denna veckan var det dags att sortera all fakta. Man brukar då använda sig av en 6-fältare för att dela in fakta. För att göra det mer konkret för eleverna inledde Caroline lektionen med att hälla ut en påse kläder på golvet...!! Klassen fick frågan hur man skulle kunna sortera dessa när man ska lägga dem i byrån? Det blev genast en livlig, engagerad diskussion. De hade främst 2 förslag: antingen sorterar man olika klädesplagg för sig eller olika färger för sig. Därefter fick alla basgrupper bilder på all fakta om igelkotten. Uppgiften var att tillsammans sortera bilderna och att kunna motivera varför man tyckte så t.ex. "jag tycker att dessa bilder passar ihop för att...." Till hjälp tog vi byrån (som är en modell av 6-fältaren) och tänkte "vilka bilder skulle kunna ligga i samma låda"?. Det var inte helt enkelt, det finns många sätt att tänka... Och såhär långt har vi kommit nu. Nästa vecka ska vi gå vidare med att namnge byrålådorna, titta igenom vad som finns i lådorna och så smått börja skriva en gemensam text om igelkotten.
Sorterar fakta
Vilka bilder passar ihop?

 

Byrån hänger på vår dörr!
Byrån fullproppad med fakta om igelkotten!


 

1B:

 

MATTE: Vi har jobbat vidare med problemlösning i matematiken. Vi har repeterat fyrfältaren. Det är fyra olika strategier för hur de kan lösa problem. Fråga dem gärna om de vet vad de ska stå i de fyra fälten.


Vi har också repeterat begrepp som vi använder när vi gör veckans matteuppskattning. Be dem förklara vad siffersumma är. Fler begrepp kommer. Vi övar vidare för att befästa dessa.

 

SVENSKA: Vi har skrivit klart våra brev till våra brevvänner. Den här gången handlade det om att vi skulle berätta lite vad vi gör i de olika ämnena. Vi tränar vidare på skrivreglerna.

 

Måseskär fritids:


Kul att träffa alla igen efter sportlovet. Veckan har varit varm och skön och vi har spelat det nya spelet gaga-boll. Vi hade en mycket trevlig stund på gymnasten där alla lekte och hade skoj.




Gymnasten måndag den 18/3

 

Trevlig helg önskar vi på Måseskär

 

NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...