Vecka 10
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 4 mars
|
|
fritidsgympa kl.14.30-15.30.
|
Tisdag 5 mars
|
Idrott
|
Vi skapar minimello figurer.
Vi gör våran egna semlebulle efter mellanmålet.
|
Onsdag 6 mars
|
1A: Den magiska kulan kapitel 8 - läsläxa och läxbok + stencil B
|
Läs och spelhåla
Minimello figurer
|
Torsdag 7 mars
|
Musikul
Idrott
1B: Den magiska kulan kapitel 8 - läsläxa och läxbok
|
melloröstning i matsalen kl 14.30-15.00
|
Fredag 8 mars
|
Samverkan
|
Vi knyter ihop och utvärderar veckan med en storsamling.
|
Hej alla barn och föräldrar!
Vi har fått en ny populär rastlek:
Gagaboll |
Så här tom är den bara när det inte är rast. Leken heter Gagaboll.
På torsdag ska vi gå till Kalmar teater. Det är kulturskolan som bjuder oss
på musikul. Vi har i veckan pratat om handlingen:
Det ska komma kändisar till ett nyöppnat hotell. Ägarna är bästa vänner.
De är mitt uppe i förberedelserna inför besöket, samtidigt som de måste se
till att personalen och övriga gäster trivs.
Därför har de glömt att det ska komma en person och söka jobb den här
dagen.
Det står dessutom en dam utanför hotellet som inte hittar ingången.
Under tiden smids det planer på rum 13 kring en stor kupp i samband med att
kändisarna
gör entré..
gör entré..
Öva gärna på låtarna hemma:
På NO´n har vi jobbat vidare med miljön. VI har sett en till film om plast
och så har vi pratat om att vi kan sortera olika material. Nästa vecka jobba vi
vidare med det samt ser en film om vad som händer med material som vi har
sorterat. Barnen har fått en muntlig uppgift att kolla lite olika förpackningar
hemma och hur man skulle kunna sortera dem.
Vi har börjat med ett nytt ämne i SO´n som är religion. VI har börjat med
hur kristendomen tror att jorden skapades. Vi har sett film och läst skapelseberättelsen ur Barnens bibel
och barnen har fått måla en bild.
1
A:
Matematik: nu har vi gått igenom allt i kapitelt som handlar om talen 12-20 samt klockan:
hel, halv och "om en timme". När man nått målet med de sidor som är satta får
eleven ett litet “test” där jag checkar av ifall de har förstått uppgifterna eller behöver träna mer.
Utifrån detta får eleven en enskild återkoppling och vilket steg som är nästa att ta. Gemensamt kommer vi snart gå över till problemlösning som är nästa kapitel i matteboken.
I tisdags hade vi Ipad istället för datorer. Vi loggade in på Mattematchen
som är en del av “10monkeys” och tränar matematik. Det krävs vanligtvis ett
konto, men varje år kör de en tävling under några veckor som är öppen och
gratis för alla. Vi är inte med i tävlingen men vi utnyttjar tillfället att
använda sajten. Den är öppen mellan kl 7-14 på vardagar. Det finns bra information
till föräldrar på hemsidan om man vill läsa mer: www.10monkeys.com/se
Svenska: För några veckor sen började vi med faktatext och vi jobbar med igelkotten. Vi jobbar enligt en modell som kallas för cirkelmodellen. Här finns ett bra exempel på detta för den som vill veta mer: cirkelmodell faktatext.
Vi har pratat om vad en faktatext är och hur den skiljer sig mot en berättande text. Vi har övat på att göra ett VÖL-schema (vet - önskar veta - lärt mig). Vi har sett en film om igelkotten och fått svar på de frågor vi ställde i VÖL-schemat. Denna veckan var det dags att sortera all fakta. Man brukar då använda sig av en 6-fältare för att dela in fakta. För att göra det mer konkret för eleverna inledde Caroline lektionen med att hälla ut en påse kläder på golvet...!! Klassen fick frågan hur man skulle kunna sortera dessa när man ska lägga dem i byrån? Det blev genast en livlig, engagerad diskussion. De hade främst 2 förslag: antingen sorterar man olika klädesplagg för sig eller olika färger för sig. Därefter fick alla basgrupper bilder på all fakta om igelkotten. Uppgiften var att tillsammans sortera bilderna och att kunna motivera varför man tyckte så t.ex. "jag tycker att dessa bilder passar ihop för att...." Till hjälp tog vi byrån (som är en modell av 6-fältaren) och tänkte "vilka bilder skulle kunna ligga i samma låda"?. Det var inte helt enkelt, det finns många sätt att tänka... Och såhär långt har vi kommit nu. Nästa vecka ska vi gå vidare med att namnge byrålådorna, titta igenom vad som finns i lådorna och så smått börja skriva en gemensam text om igelkotten.
Vi har pratat om vad en faktatext är och hur den skiljer sig mot en berättande text. Vi har övat på att göra ett VÖL-schema (vet - önskar veta - lärt mig). Vi har sett en film om igelkotten och fått svar på de frågor vi ställde i VÖL-schemat. Denna veckan var det dags att sortera all fakta. Man brukar då använda sig av en 6-fältare för att dela in fakta. För att göra det mer konkret för eleverna inledde Caroline lektionen med att hälla ut en påse kläder på golvet...!! Klassen fick frågan hur man skulle kunna sortera dessa när man ska lägga dem i byrån? Det blev genast en livlig, engagerad diskussion. De hade främst 2 förslag: antingen sorterar man olika klädesplagg för sig eller olika färger för sig. Därefter fick alla basgrupper bilder på all fakta om igelkotten. Uppgiften var att tillsammans sortera bilderna och att kunna motivera varför man tyckte så t.ex. "jag tycker att dessa bilder passar ihop för att...." Till hjälp tog vi byrån (som är en modell av 6-fältaren) och tänkte "vilka bilder skulle kunna ligga i samma låda"?. Det var inte helt enkelt, det finns många sätt att tänka... Och såhär långt har vi kommit nu. Nästa vecka ska vi gå vidare med att namnge byrålådorna, titta igenom vad som finns i lådorna och så smått börja skriva en gemensam text om igelkotten.
Sorterar fakta |
Vilka bilder passar ihop? |
Byrån hänger på vår dörr! |
1B:
MATTE: Vi har jobbat vidare med problemlösning i matematiken. Vi har
repeterat fyrfältaren. Det är fyra olika strategier för hur de kan lösa
problem. Fråga dem gärna om de vet vad de ska stå i de fyra fälten.
Vi har också repeterat begrepp som vi använder när vi gör veckans
matteuppskattning. Be dem förklara vad siffersumma är. Fler begrepp
kommer. Vi övar vidare för att befästa dessa.
SVENSKA: Vi har skrivit klart våra brev till våra brevvänner. Den här gången
handlade det om att vi skulle berätta lite vad vi gör i de olika ämnena. Vi
tränar vidare på skrivreglerna.
Måseskär fritids:
Kul att träffa alla igen efter sportlovet. Veckan har varit varm och skön
och vi har spelat det nya spelet gaga-boll. Vi hade en mycket trevlig stund på
gymnasten där alla lekte och hade skoj.
Gymnasten måndag den 18/3
Trevlig helg önskar vi på Måseskär