Vecka
23
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag
1/6
|
Fokustid 13.30-14.10
|
Kafferep/disco
|
Tisdag
2/6
|
Johanna och Sanna har sin sista VI-dag
hos oss.
2A: Läs- och skrivläxa
Halv studiedag.
Eleverna slutar 12.00
|
Eleverna är och hälsar på nere på
Rödkallen till 13.30.
|
Onsdag
3/6
|
|
Ipad
|
Torsdag 4/6
|
2B:Läs- och skrivläxa
Idrottskläder, skor, handduk
|
Fotbollsmatch mot pedagogerna
|
Fredag
5/6
|
Idrottskläder, skor, handduk
|
Göra färdigt
|
Hej alla barn och föräldrar!
På tisdag är det halv studiedag. Vi önskar
att de som ska gå på
Rödkallen nästa år är kvar till 13.30 då de ska få besöka sitt nya
fritids.
UTFLYKT!Måndagen den 8/6 ska vi i åk 2 gå till
Kindbergs udde. Vi tar med oss
strandleksaker och lite spel. Vi kommer äta lunch där som vi får från köket
(hamburgare). Barnen behöver ta med sig varsin vattenflaska och ev badkläder
och handduk.
GLÖM INTE! Maila Caroline eller Linda
den tid då ditt barn slutar på avslutningen fre 12/6. Skolan är slut 12.00
2A och 2B:
NO: I
måndags släppte vi ut våra tistelfjärilar. Det
var ett högtidligt ögonblick. Tyvärr var det några som inte hade klarat sig och
en med bara en vinge.
Vi har sett en fantastisk film
som visserligen var på engelska men med helt underbara bilder. https://www.svtplay.se/video/26732053/fjarilarnas-hemliga-liv
Vi har i båda klasserna deltagit i Alfons Åberg kulturhus livesändning om kemi. Det var
lite repetition om vattnets olika faser, att vatten är en molekyl som består av
två olika slags atomer. Väte och syre (H2O)!
Musik: Vi sjöng “Visa för
vindens ängar”, det är en visa som endast någon enstaka elev hade hört. Många
tyckte den var fin. Resten av lektionen körde vi musikquiz.
Bild: Eleverna målade klart sitt Picasso-porträtt och fick
sedan fritt utrymme att fundera på, skissa och måla sin nästa bild i stilen
kubsim.
2A:
Svenska:
Sista läsläxan sker till nästa vecka
tisdagen 2/6. Se till att få med läxmappen den dagen!
Högläsning: Nina läser del 5: I duvjägarnas klor.
Vi har också arbetat med: arbetsboken, läsförståelsekort och tyst läsning.
Skrivandet: Vi har skrivit i våra minnesböcker om när fjärilarna
släpptes ut. Idag fredag har eleverna bearbetat sina texter de skrev på
bedömningsstödet denna termin. På måndag är det frillivigt att läsa upp sin
text (eller få den uppläst av mig) för klassen. Bra jobbat!
Matte: Vi har inte haft någon genomgång denna vecka
utan eleverna har fått tid att jobba med sitt egna arbete, det kan vara i
matteboken, Dagens matte, Tankenötter eller annat material.
SO: Veckans 7 dagar, elevråd F-3. Vi har också jobbat med
vårt tema och sett två filmer om livet förr. Den ena hette: Barn testar svensk
skolmat från 1900-talet https://www.youtube.com/watch?v=eUHOcLYKboc
Engelska: “On the farm”. Målet är att känna till och
kunna säga några ord för de vanligaste djuren på en bondgård: pig, sheep,
hen, horse, goat and cow. Vi tränar oss också på att kunna ställa en enkel
yes/no-fråga. T.ex. “Do you lika pigs”? Do you like cows? Vi repterar
varför det är ett s i pluralform ex. pig/pigs.
2B:
Svenska:
Högläsning: Vi har läst klart Musse och Helium. Såklart slutade
den med en cliffhanger. Vi får väl rösta i höst om vi ska läsa fortsättningen.
Nu läser vi Barnen på Björklunda gård. Att
vara barn för 100 år sedan. Vi uppmärksammade skillnader från förr och nu.
Nytt begrepp: visthus (byggnad på gården
som förvarade mat förr i tiden)
Författare: Elsa Beskow som bl a skrivit
“Sagan om den lilla lilla gumman”. Konstnär: Carl Larsson
Skriva: Vi har skrivit i Guldboken om Lindöskolans 75-årsdag
samt om våra fjärilar. Vi har också bearbetat våra berättelser som vi skrivit
till bedömningsstödet. Vi tränar stavning, att skriva dialog i texten samt att
när vi har berättat en sak så gör vi punkt och meningar börjar med stor
bokstav! När grunderna sitter arbetar vi vidare med texterna så vi får in mer
beskrivningar samt känslor. Det är roligt att se hur de utvecklas.
Läsläxan:
Det är viktigt att
barnen har med sig läxmappen till torsdagar då vi går igenom uppgifterna i
grupper i skolan. Nu sista läsläxan:
Blå bok: s 26-27
Röd bok: s 28-29
(frivillig) s 30-31
Grön bok: s 30-31
Engelska:
Vi har lärt oss några
leksaksord samt frågat varandra om favoritleksak.
bucket/buckets = hink/hinkar
doll/dolls = docka/dockor
puzzle/puzzles = pussel
lorry/lorries = lastbil/lastbilar
car/cars = bil/bilar
spade (uttalas spejd)/spades =
spade/spadar
ball/balls = boll/bollar
Which is your favourite toy?
My favourite toy is...
Vi gjorde även en kooperativ övning där vi fick hälsa, presentera oss med namn och fråga samt berätta om vilken favoritleksak man har.
For example:
- Hello, what is your name?
- My name is Ted. What is your name?
- My name is Kate. What is your favourite
toy?
- My favourite toy are dolls. What is your
favourite toy?
- My favourite toy are puzzles. Good bye!
- Good bye!
Öva gärna hemma!
Matematik:
På
mattestationerna har vi repeterat tiotalsövergång och växling när affären
öppnade den här veckan. Två par hann inte så vi har affären öppet även nästa
vecka.
SO:
På SO´n har vi sett två
filmer där barn testade skolmat och efterrätter förr i tiden fram till nutid.
Vi har även börjat läsa Barnen på
Björklunda gård som är vår nya högläsningsbok.
Data:
Vi har gjort övningar som är kopplade till
Diamantjakten. Efter det har vi arbetat med Tomoyo och en del har även hunnit
med skolplus mm.
Måseskär fritids
Delaktighet och inflytande för
eleverna har varit viktigt för oss pedagoger dessa två läsår tillsammans
med era goa barn. I veckan har de fått önska vad de vill göra på fritids de två
sista veckorna. Många härliga ideér dök upp. Alla härliga ideér hinner vi
inte med men vi ska göra vårt bästa:-)
Så på måndag rivstartar vi med
kafferep och disco!
På tisdag är det halv studiedag. Eleverna
ska då klockan 12.00 hälsa på nere på Rödkallen. De kommer att vara
där till 13.30.
Schemat för aktiviteterna de två sista
veckorna hänger utanför Måseskärs fritids.
Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr.
0706-153286
Vänliga
hälsningar från oss alla!