Vecka 22
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 25/5
|
Fokustid 13.30-14.10
|
|
Tisdag 26/5
|
2A: Läs- och skrivläxa
|
|
Onsdag 27/5
|
|
Skogen
|
Torsdag 28/5
|
2B:Läs- och skrivläxa
Idrottskläder, skor, handduk
|
|
Fredag 29/5
|
Idrottskläder, skor, handduk
|
Hej alla barn och föräldrar!
Efter en kortvecka tar vi nu lite ledigt och laddar inför de sista
tre veckorna på terminen.
2A och 2B:
Tisdagen den 2/6 är en halv studiedag. Eleverna slutar kl. 12.00. Fritids är öppet!
NO: Nu kommer de ut en efter en…
jättefina tistelfjärilar. I morse var det två och nu nio… När de ska komma ur
sin puppa utsöndrar de en röd vätska. De är en slags sockerämne och alltså inte
blod. Vi har också gjort varsin livscykel som visar varje stadie från ägg till
puppa. De har fått uppgift att berätta för någon därhemma. Nina kommer
att mata dem på fredag och Linda tar en sväng i helgen så de mår bra tills vi
ses igen. På måndag eftermiddag kommer vi att släppa ut dem.
Musik: Vi spelade boomwhackers och tränar på att
hålla takten till musiken.
Bild: Idag onsdag var det dags att måla ett
porträtt i stilen kubism (som Picasso var med och utvecklade). Lite svårt, ja,
men vad vore livet utan utmaningar.
2A:
Svenska:
Högläsning: Nina har läst klart Musse och Helium del 3. Och till allas glädje så har vi
en klasskompis som har del 4 som vi får låna. På måndag börjar vi läsa
den!
Vi har också arbetat med: arbetsboken, läsförståelsekort, tyst
läsning och läslistor.
Matte: På sista sidorna i boken repeterar
eleverna tabellerna 2, 5 och 10, division och tal i bråkform.
SO: Diskussion kring filmen vi sett, förr/nu,
fattiga/rika. Vi har även gjort veckans 7 dagar.
Engelska: “Playtime”. Målet är att känna
till och lära sig ord för olika saker på lekplatsen: bucket, slide, sandpit,
car, spade, swing, lorry.
Nu har vi kommit en bra bit i engelskan. Eleverna ska nu också kunna förstå
“paint two buckets purple” dvs. man ska kunna det som vi tidigare har tränat
på: siffror, färger och namn för olika saker, djur, kroppsdelar mm. Fokus är
att träna på att själv säga olika meningar och att förstå det någon annan
säger. Det är mindre fokus på skrivandet och stavning. Alla ord finns
tillgängliga i deras bok så de lär sig att känna igen dem.
2B:
På datalektionen gjorde vi övningar kopplade till Diamantjakten på www.nok.se. Då upptäckte vi att
många var osäkra på årets månader:
Svenska:
Jobbat med läsförståelse. Vi tränar på att skriva med stor bokstav och
punkt, läslig handstil, att inte blanda stora och små bokstäver samt kunna
stava vanligt förekommande ord.
Läsläxan:
Nu har vi gett två kapitel till v 22.
Till v 22:
Blå bok: s 22-25
Röd bok: s 25-27
Grön bok: s 26-29
Engelska:
Vi har inventerat vilka djur de kan på engelska. Oj, det blev en hel del
tillsammans när vi hjälpte till. Här kommer ett urval:
Vi gjorde även en kooperativ övning där vi fick hälsa, presentera oss med namn
och berätta om vilket djur man gillade eller inte gillade:
For example: Hello, my name is Ted. I like dogs./I don´t like dogs. Good
bye!
Måseskär fritids
På måndag på samlingen ska vi inventera lite vad barnen önskar göra de
sista tre veckorna på fritids. Vi drar inte igång några jättestora projekt.
Dock planerar vi för att gå till skogen på onsdag.
Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286
Vänliga hälsningar från oss alla!