Vecka 15
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 6/4
|
Fritidsgympa
|
|
Tisdag 7/4
|
2A Läs- och skrivläxa:
Stencil |
Pärlansikte Husbygge
|
Onsdag 8/4
|
Pärlansikte Husbygge
|
|
Torsdag 9/4
|
Skärtorsdagen
2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk
2B Läs- och skrivläxa:
stencil |
Spelhåla och Läshörna
|
Fredag 10/4
|
Långfredagen
|
Hej alla barn och föräldrar!
Nu har fler och fler barn kommit tillbaka
till skolan. Det är vi så glada för.
Tyvärr har en hel del personal varit sjuka vilket har resulterat i att vi har fått täcka upp för varandra och därför smågrupper med mera har utgått.
Tyvärr har en hel del personal varit sjuka vilket har resulterat i att vi har fått täcka upp för varandra och därför smågrupper med mera har utgått.
Nästa vecka är en kortvecka.
Vill barnen komma utklädda på torsdag får de gärna det.
När vi i 2A pratade om utklädnad idag så gav de varandra tips på: påskhare, påskgubbe, påskägg, påskkärring, en fjäder i håret med mera.
Vill barnen komma utklädda på torsdag får de gärna det.
När vi i 2A pratade om utklädnad idag så gav de varandra tips på: påskhare, påskgubbe, påskägg, påskkärring, en fjäder i håret med mera.
Rörelsekalender april - helt gratis https://material.traningilivet.se/rkapril/?fbclid=IwAR3UoSFg_8dgZ4AjS4BVwraHpV0FcWeRRub6FADaj3Hf-FHxwCaV0dUAmXc
Läsläxa: den här veckan ska eleverna läsa en text om Sture 95 år samt svara på
tre frågor. De två första frågorna skriver de på pappret och till den sista
frågan använder dem de medföljande linjerade papperet.
Vi vill att alla elever håller i läsningen genom att läsa valfri bok/tidning hemma. En del elever föredrar ett visst antal sidor medan andra föredrar att bestämma en tid. Detta bestämmer ni tillsammans hemma.
Under påsklovet kommer barnen
inte få hem någon läsläxa utan kommer istället göra läsuppdrag på https://www.xn--jagharlst-12a.se/pasklov2020:
Under påsklovet utmanar vi er att ge er ut
i världen och leta upp påskäggen som vi har gömt! Varje dag finns det nya
ledtrådar på platsen och landet som ägget finns gömt i.
Denna utmaningen är tänkt att på ett
roligt sätt träna på att läsa faktatexter - det är alltså lite svårare texter
med några främmande och svårare ord. Vi rekommenderar att lite yngre elever gör
utmaningen med stöd av en vuxen.
För varje dag som eleven skickar in ett
svar så får de en bokstav. Samtidigt får du ett email med vad eleven har gissat
på för land samt vilket land som var rätt svar. (testa gärna att skicka ett
email till dig själv så ser du hur det fungerar).
Om man samlar alla 7 bokstäver så kommer
dessa omkastade att bilda ett ord som är kopplat till påsklovstemat.
Vi kommer skicka hem info under nästa
vecka.
2A och 2B:
NO: Vi har sett två filmer
om lungorna och andning. Med fakta från första filmen gjorde vi KL-övningen
karusellen. Det är otroligt vad mycket fakta eleverna kommer ihåg när de hjälps
åt. Vi har även skrivit en kortare text om andningen.
Schack:
Sista matchen slutade tyvärr i förlust så
nu är vårt schackäventyr slut. Dock med liten marginal 11-9… Vi hoppas dock att
kunskapen lever vidare och leder till många spännande matcher i fortsättningen…
Musik: Emma från Kulturskolan har spelat in 2 av låtarna så
att vi kan öva på egen hand “Lottas bråkmakarsång” och “Du käre lille
snickarbo”. Vi gjorde även ett tyst musikmemory och pratade om alternativ till
vår inställda föreställning.
Idrott: Det blev i torsdags en
variant på “Följa John”, samt prickboll. idag (läs fredag) så var det bl a
introduktion om orientering.
Bild: vi pausar arbetet med
färglära och har nu tema vår. Varje klass har gemensamt gjort en vårkrans
som är fylld av fina påskliljor. 2A kommer ha den på dörren till klassrummet.
2B har hängt den inne i klassrummet. Titta gärna in!
SO:
Vi har jobbat med vårt nya tema: “För
100 år sedan”.
Vi har haft klassråd där vi
diskuterade:
- trivsel
- skolans ordningsregler (detta har även lyfts i elevråden under veckan)
- vad gör vi med av alla låtar vi lärt oss med tanke på vår inställda föreställning?
- 2A diskuterade även arbetsro i klassrummet
Vi har haft sju dagar (nutidskryss)
och sett Lilla aktuellt skola.
Här är länk till Lilla
aktuellt skola att kolla på hemma:
Halvklasserna: Vi har gjort läskedjor i halvklasserna och tiden som
var kvar ägnades åt att jobba klart med veckans skolarbete eller jobba i sin
IUP-mapp. I 2B ägnade vi tiden åt bl a Tomoyo.
2A:
Svenska:
Diamantjakten arbetsbok: vi siktar nu på att bli klar med
hela boken. När man är klar ska den lämnas in för att tittas igenom och sedan
får man ta hem sin bok.
Läsförståelse: Musse och Helium. Veckans ord: tidsfråga, blodigt
allvar, gigantiskt.
Läsläxa:
Jättebra jobbat med skiljetecken och dialoger. Det var knepigt på vissa ställen
om det skulle vara en punkt eller utropstecken. Ny läsläxa se text ovan.
Matte:
I tisdags gick vi in på kapitel 4: multiplikation.
Det första steget är att ta sig från addition till multiplikation. Att se
sambandet. Vi arbetar med s. 122-133.
Tomoyo
har klassen jobbat med idag fredag. En del elever har upplevt svårigheter att
logga in och att det är svårt att hitta Tomoyo. Här kommer länken:
Logga in med din email, välj "min bokhylla". Där kan man
välja Tomoyo (eller matteboken).
Engelska. Vi repeterade veckodagarna och jobbade med de
sidorna i Happy. Vi lyssnade och arbetade även med en sång:
SO: Vi har arbetat med en text om Astrid Lindgren, haft
klassråd, sett Lilla aktuellt skola och gjort nutidskrysset.
Vi har tittat igenom och diskuterat våra regler gällande arbetsro. Detta blev ett bra samtal där alla var delaktiga och hade chans att tycka till! Det var väldigt positivt på många sätt då eleverna överlag tycker att de själva har blivit bättre på att bidra till ett positivt och lugnt klassrumsklimat! Vissa punkter ville de ta bort, t.ex. "man ska hålla reda på sina egna saker". Att be en kompis om hjälp, och att hjälpa tycker de är självklart att man ska kunna göra utan att kompisen svarar surt och respektlöst. När vi till slut hade diskuterat alla punkter skrev vi under med våra namn (på ett litet annorlunda sätt).
2B:
Det var jätteroligt att lyssna på de
dialoger som var veckans läsläxa. Så många olika varianter. Barnen fick spela
upp dem för klassen.
Svenska:
Vi tragglar vidare med uppgifter i
Diamantjakten. Vi har även sett: https://urplay.se/program/190030-livet-i-bokstavslandet-choklad
Vi har också loggat in på nok.se. Där har vi
gjort extra övningar från diamantjakten.
Vi går nu in på sluttampen med Bosse och
hans dagbok. Endast två elever kvar nu…
Matematik: Vi har jobbat med delen som handlar om
prioriteringsregler. Om en uppgift består av både multiplikation och addition
görs uträkningen i multiplikation först och sedan addition. Likadant om den
innehåller multiplikation och subtraktion. Så görs multiplikationen först.
Vi har haft mattestationer. Några
stationer innehöll övningar med multiplikation.
Här övas faktor 2, 5 och 10:
Vi har jobbat med Tomoyo.
Engelska
I torsdags såg vi ännu ett avsnitt av “The
game”.
SO:
Vi har sett: “Att vara barn för 100 år
sedan” samt fick de tillsammans med sin axelkompis läsa påstående och sedan
kryssa i om det var sant eller falskt.
Måseskär fritids
Tack för en härlig vecka tillsammans med era barn.
Nu har vi kommit igång med våra husbyggen och eleverna är flitiga på att
bygga.
Eleverna får hålla i fritidsgympan och det blir många roliga aktiviteter.
Flera av elevernas pärlansikten är färdiga och dom är jättefina, kom gärna
in och titta på dom!
Hoppas ni alla får en härlig helg. Ta hand om varandra!
Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286
Vänliga
hälsningar från oss alla!