Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

fredag 3 april 2020

Veckoblad 15


Vecka 15
SKOLA
FRITIDS
Måndag 6/4

Fritidsgympa
Tisdag 7/4
2A Läs- och skrivläxa:
Stencil

Pärlansikte Husbygge
Onsdag 8/4


Pärlansikte Husbygge
  Torsdag 9/4
Skärtorsdagen

2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk

2B Läs- och skrivläxa:
stencil
Spelhåla och Läshörna
Fredag 10/4
Långfredagen




Hej alla barn och föräldrar!



Nu har fler och fler barn kommit tillbaka till skolan. Det är vi så glada för.
Tyvärr har en hel del personal varit sjuka vilket har resulterat i att vi har fått täcka upp för varandra och därför smågrupper med mera har utgått. 



Nästa vecka är en kortvecka.
Vill barnen komma utklädda på torsdag får de gärna det.
När vi i 2A pratade om utklädnad idag så gav de varandra tips på: påskhare, påskgubbe, påskägg, påskkärring, en fjäder i håret med mera.





Läsläxa: den här veckan ska eleverna läsa en text om Sture 95 år samt svara på tre frågor. De två första frågorna skriver de på pappret och till den sista frågan använder dem de medföljande linjerade papperet. 

Vi vill att alla elever håller i läsningen genom att läsa valfri bok/tidning hemma. En del elever föredrar ett visst antal sidor medan andra föredrar att bestämma en tid. Detta bestämmer ni tillsammans hemma.

Under  påsklovet kommer barnen inte få hem någon läsläxa utan kommer istället göra läsuppdrag på https://www.xn--jagharlst-12a.se/pasklov2020:

Under påsklovet utmanar vi er att ge er ut i världen och leta upp påskäggen som vi har gömt! Varje dag finns det nya ledtrådar på platsen och landet som ägget finns gömt i. 


Denna utmaningen är tänkt att på ett roligt sätt träna på att läsa faktatexter - det är alltså lite svårare texter med några främmande och svårare ord. Vi rekommenderar att lite yngre elever gör utmaningen med stöd av en vuxen. 


För varje dag som eleven skickar in ett svar så får de en bokstav. Samtidigt får du ett email med vad eleven har gissat på för land samt vilket land som var rätt svar. (testa gärna att skicka ett email till dig själv så ser du hur det fungerar).

Om man samlar alla 7 bokstäver så kommer dessa omkastade att bilda ett ord som är kopplat till påsklovstemat. 

Vi kommer skicka hem info under nästa vecka.



2A och 2B:



NO: Vi har sett två filmer om lungorna och andning. Med fakta från första filmen gjorde vi KL-övningen karusellen. Det är otroligt vad mycket fakta eleverna kommer ihåg när de hjälps åt. Vi har även skrivit en kortare text om andningen. 




Schack: 

Sista matchen slutade tyvärr i förlust så nu är vårt schackäventyr slut. Dock med liten marginal 11-9… Vi hoppas dock att kunskapen lever vidare och leder till många spännande matcher i fortsättningen…


Musik: Emma från Kulturskolan har spelat in 2 av låtarna så att vi kan öva på egen hand “Lottas bråkmakarsång” och “Du käre lille snickarbo”. Vi gjorde även ett tyst musikmemory och pratade om alternativ till vår inställda föreställning.



Idrott: Det blev i torsdags en variant på “Följa John”, samt prickboll. idag (läs fredag) så var det bl a introduktion om orientering.


Bild: vi pausar arbetet med färglära och har nu tema vår. Varje klass har gemensamt  gjort en vårkrans som är fylld av fina påskliljor. 2A kommer ha den på dörren till klassrummet. 2B har hängt den inne i klassrummet. Titta gärna in!



SO: 

Vi har jobbat med vårt nya tema: “För 100 år sedan”.  




Vi har haft klassråd där vi diskuterade:

  • trivsel
  • skolans ordningsregler (detta har även lyfts i elevråden under veckan)
  • vad gör vi med av alla låtar vi lärt oss med tanke på vår inställda föreställning?
  • 2A diskuterade även arbetsro i klassrummet

Vi har haft sju dagar (nutidskryss) och sett Lilla aktuellt skola.

Här är länk till Lilla aktuellt skola att kolla på hemma:



Halvklasserna: Vi har gjort läskedjor i halvklasserna och tiden som var kvar ägnades åt att jobba klart med veckans skolarbete eller jobba i sin IUP-mapp. I 2B ägnade vi tiden åt bl a Tomoyo.


2A:

Svenska: 

Diamantjakten arbetsbok: vi siktar nu på att bli klar med hela boken. När man är klar ska den lämnas in för att tittas igenom och sedan får man ta hem sin bok.


Läsförståelse: Musse och Helium. Veckans ord: tidsfråga, blodigt allvar, gigantiskt.


Läsläxa: Jättebra jobbat med skiljetecken och dialoger. Det var knepigt på vissa ställen om det skulle vara en punkt eller utropstecken. Ny läsläxa se text ovan.




Matte: 

I tisdags gick vi in på kapitel 4: multiplikation. Det första steget är att ta sig från addition till multiplikation. Att se sambandet. Vi arbetar med s. 122-133.

Tomoyo har klassen jobbat med idag fredag. En del elever har upplevt svårigheter att logga in och att det är svårt att hitta Tomoyo. Här kommer länken:


Logga in med din email, välj "min bokhylla". Där kan man välja Tomoyo (eller matteboken).

Engelska. Vi repeterade veckodagarna och jobbade med de sidorna i Happy. Vi lyssnade och arbetade även med en sång:



SO: Vi har arbetat med en text om Astrid Lindgren, haft klassråd, sett Lilla aktuellt skola och gjort nutidskrysset.

Vi har tittat igenom och diskuterat våra regler gällande arbetsro. Detta blev ett bra samtal där alla var delaktiga och hade chans att tycka till! Det var väldigt positivt på många sätt då eleverna överlag tycker att de själva har blivit bättre på att bidra till ett positivt och lugnt klassrumsklimat! Vissa punkter ville de ta bort, t.ex. "man ska hålla reda på sina egna saker". Att be en kompis om hjälp, och att hjälpa tycker de är självklart att man ska kunna göra utan att kompisen svarar surt och respektlöst. När vi till slut hade diskuterat alla punkter skrev vi under med våra namn (på ett litet annorlunda sätt).  


2B:

Det var jätteroligt att lyssna på de dialoger som var veckans läsläxa. Så många olika varianter. Barnen fick spela upp dem för klassen. 








Svenska:  

Vi tragglar vidare med uppgifter i Diamantjakten. Vi har även sett: https://urplay.se/program/190030-livet-i-bokstavslandet-choklad




Vi har också loggat in på nok.se. Där har vi gjort extra övningar från diamantjakten. 




Vi går nu in på sluttampen med Bosse och hans dagbok. Endast två elever kvar nu… 




Matematik: Vi har jobbat med delen som handlar om prioriteringsregler. Om en uppgift består av både multiplikation och addition görs uträkningen i multiplikation först och sedan addition. Likadant om den innehåller multiplikation och subtraktion. Så görs multiplikationen först.




Vi har haft mattestationer. Några stationer innehöll övningar med multiplikation. 

Här övas faktor 2, 5 och 10:





Vi har jobbat med Tomoyo.




Engelska 

I torsdags såg vi ännu ett avsnitt av “The game”. 





SO:

Vi har sett: “Att vara barn för 100 år sedan” samt fick de tillsammans med sin axelkompis läsa påstående och sedan kryssa i om det var sant eller falskt.








Måseskär fritids 

Tack för en härlig vecka tillsammans med era barn. 

Nu har vi kommit igång med våra husbyggen och eleverna är flitiga på att bygga.

Eleverna får hålla i fritidsgympan och det blir många roliga aktiviteter.

Flera av elevernas pärlansikten är färdiga och dom är jättefina, kom gärna in och titta på dom!




Hoppas ni alla får en härlig helg. Ta hand om varandra!




Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.

Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286



Vänliga hälsningar från oss alla!

NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...