Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

torsdag 30 april 2020

V 19

Vecka 19
SKOLA
FRITIDS
Måndag 4/5
Fokustid 13.30-14.10

Fritidsgympa
Tisdag 5/5
2A: Läs- och skrivläxa

Pärlansikten Husbygge
Onsdag 6/5


Pärlansikten Husbygge
   Torsdag 7/5
2B: Läs- och skrivläxa

2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk
Spelhåla och Läshörna
Fredag 8/5
2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk


Hej alla barn och föräldrar!

I går (läs onsdag) kom två hemliga paket till åk 2. Läs under NO… 

Vi har haft en bra kort vecka där vi nästan nu är fulltaliga i klasserna! Härligt! 

Information: 2A kommer få en ny klasskompis. På måndag blir det besök hos oss och måndagen därefter, den 11 maj, kommer eleven att börja i klassen.

2A och 2B: 

Läsläxan:
Många positiva till nya läsläxan! Härligt!

Blå bok: Vitsar och gåtor s 18-19
 Röd bok: Klassregler s 20-21
Grön bok: Lillebror s 22-23

NO: 
Vi har skrivit faktameningar om kiss och idag (läs torsdag) fått våra larver så nu framöver kommer vi dels arbeta med temat “Fjärilars liv”  och arbeta med kroppen. Först fick eleverna måla hur de tror att deras larv såg ut samt måla och skriva om vad de tror kommer hända. Sedan fick de varsin larv som de fick undersöka med hjälp av förstoringsglaset. De kommer också få namnge sin larv. Barnen fick även känna och lukta på maten som larverna äter. Det är sammanpressad malva. Ni får jättegärna gå in och kika på larverna och utvecklingen om ni har möjlighet. De står i 2B´s klassrum. Under varje burk sitter en klisterlapp med barnets initialer.

Musik: Vi har fått 3 nya inspelningar från Emma på Kulturskolan så nu övade vi på Kalle Teodor, Mors lilla lathund och Vargsången. Vi har ännu inte bestämt hur vi ska göra med låtarna….om vi kan spela in/filma så att ni får ta del. Vi återkommer!
Vi spelade även boomwhackers och det tycker de flesta elever är himla roligt!

Idrott: Fortsätt ta med kläder för inneidrott. Är eleverna ute så behöver de inte byta om. 

Bild: Vid trappuppgången vid 2A finns en blåmålad vägg. Just nu är den helt tom men snart kommer den att fyllas av fjärilar som eleverna i åk 1-3 gör. 

2A:
Läget i klassen är överlag bra! Vi har i stort sett varit alla i elever i denna vecka! Lektionerna rullar på, eleverna har bra koll på vad de ska göra och det är häftigt att se vad de växer med att ta eget ansvar ! Men det finns dock ett moment som vi har behövt pratat om och “tränat” på vid några tillfällen. Det handlar främst om uthållighet. Att orka ända fram till mål. Ibland har vissa lektioner börjat bli röriga de sista 5-10 min för att man vet att den snart är slut. Med röriga menar jag att man plockar ner sin bok fast man inte är klar, man börjar prata med en kompis, man ställer sig i grupper vid någons bänk. Detta är förstås inte ok och det stör de kompisar som arbetar och det stör lektionen. Jag (Caroline) försöker därför nu öva “en lektions alla moment” med klassen. Den har en start, en mitt och ett avslut. Man arbetar ända fram till mål. Sedan är lektionen slut. Att man stör gäller förstås inte alla elever, men alla bli berörda av det. Vi fortsätter med nya tag nästa vecka!

Svenska: 
Sagorna: I måndags läste eleverna upp sina sagor för elever i förskoleklass A. Det var lite pirrigt innan, men efteråt var alla väldigt glada och nöjda. Vi fick beröm av Ulla-Karin och Sofi som sa att det varit väldigt lugnt och koncentrerat i alla grupper. Det märktes att våra elever var väl förberedda! Roligt! Likaså tycker vi att de yngre eleverna var goda lyssnare. En del hade applåderat efteråt och många hade tackat. Klassen vill göra om det! Vi ska se om vi kan ordna något!

Högläsning: Vi har idag torsdag läst klart del 2 av Musse och Helium ! Så spännande. Del 3 börjar vi läsa på måndag. Den heter Äventyret i Lindrizia. Vilken tur vi har som har elever i klassen som har böckerna. Tack för utlåning :-) Del 4 och 5 kommer släppas i maj.

Läsförståelse: Vi har introducerat ett nytt material som kommer från Skolplus. Nu utmanar vi eleverna i att träna enskilt på läsförståelse. Alla elever har olika texter som de läser, försöker förstå och sedan svara på frågor. Texterna finns i 3 nivåer och det är blandade berättande texter och faktatexter. Väldigt bra träning, både kunskapsmässigt och när det handlar om att tro på sig själv! Vi fokuserar på processen. Det handlar inte om att man ska arbeta sig igenom texten snabbt, utan ge det tid och vara noga med sitt skrivande. Här är vi olika och en del elever behöver påminnas mer om detta än andra.

Matte:  Vi satsar på att räkna klart kapitel 4 om multiplikation. Om allt går som det är tänkt kommer vi snart att gå vidare till division. Träna gärna på tabeller hemma: 2, 5 och 10.

Engelska: Veckans kapitel handlade om pets. Målet är att känna till samt säga ord för olika husdjur. Vi jobbade med djuren: bird, dog, cat, hamster, rat och spider. Vi tränade också på att säga enkla meningar och att förstå vad man ska måla, t.ex. “One black cat”, “Two blue spiders.” samt “Three green birds”. Någon elev hade koll på att det läggs till ett s i plural, vilket vi pratade om.

SO: Vi har sett 2 filmer och diskuterat dem som har med vårt tema att göra. Den ena hette “Barnens århundrade 1900-1910” och den andra handlade om skolan för 100 år sedan. Eleverna var rörande överens om att det är mycket bättre nu i skolan än förr. Och tur är det! Vi har också gjort veckans 7 dagar.

2B:

Vi har haft en bra vecka men det som vi behöver uppmärksamma nu när vi nästan är alla på plats igen är att hålla ner ljudnivån mellan moment annars är det bra arbetsro när vi arbetar. Dock är ju våra larver ljudkänsliga så idag när de flyttade in har det var mycket bättre.

Vi har läst vidare i Musse och Helium. Den är spännande och intressant. Barnen skriver flitigt i sina häften.

Matematik: 

I veckan har vi arbetat med våra mattestationer. Det är så härligt att se att de tar stort ansvar att plocka fram och starta igång och sedan genomföra. 

Vi har även gått igenom det sista räknesättet: division. Vi har gjort delningsdivision och innehållsdivision i matteboken.


Något vi också delvis repeterat och gått igenom är vad de olika delarna heter i räknesätten. Se nedan:

Addition: term +  term = summa
subtraktion: term - term = differens
multiplikation: faktor x faktor = produkt
division: täljare/nämnare = kvot.

Dessa delar ska vi fortsätta att öva!

Svenska:

Vi har börjat med nya läsförståelsekort som vi gjorde i halvklass i onsdags. Micke hade en halva uppe i gympasalen. Halvklass är fantastiskt! Man känner att man verkligen hinner se alla barnen och hjälpa dem.

Engelska:

Vi har repeterat fraser som barnen sedan fick sätta ihop till en dialog och spela upp.




SO: 
Vi har sett på Barnens århundrade 1910-1920. 

Vi hade fokus på likheter och skillnader men hann inte dokumentera så vi fortsätter vårt arbete nästa vecka.

Måseskär fritids 

Vi har haft en skön vecka med mycket husbygge, samt några barn som blivit färdiga med sina pärl ansikten. Julia, Freja och Alba hade Fritidsgympa på måndagen med de andra barnen, blev en svettig o rolig eftermiddag
Vi vill gärna att ni kollar om ni behöver Fritids 22/5 . Skolan har lovdag men fritids är öppet.
Nu önskar vi trevlig Valborg

Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286

Vänliga hälsningar från oss alla!


NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...