Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

fredag 13 december 2019

Veckoblad 51 och 2




Vecka 51
SKOLA
FRITIDS
Måndag 16/12
Skolkören 9.20

2A och 2B: Lämna in SO-läxa

Fokustid 13.20-14.00
Julhemlisar
Tisdag 17/12
2A: Röda mappen: Läs-  och skrivläxa kap 16
Julhemlisar
Onsdag 18/12



Julhemlisar
  Torsdag 19/12
2A, 2B: idrottskläder, handduk

2B: Röda mappen: Läs-  och skrivläxa kap 16
Julhemlisar
Fredag 20/12
Julavslutning  10.00 i Domkyrkan

Skolan börjar 08.10
Julhemlisar




Vecka 2
SKOLA
FRITIDS
Onsdag 8/1

Studiedag


  Torsdag 9/1
2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk

Caroline studieledig
Fredag 10/1
2A, 2B: idrottskläder, skor, handduk

Caroline studieledig




Hej alla barn och föräldrar!




Det börjar märkas att det vankas jullov… nu måste vi knyta näven (ha grit) så det blir en bra sista vecka innan välförtjänt lov från skolan. Kämpa på nu alla fantastiska elever!




Vi fick se femmornas luciatåg i morse. Det var stämningsfullt.




Vi har fått många svar om ert barn går hem eller följer med tillbaka till fritids efter julavslutningen. Ni som inte meddelat gör det senast på måndag. 




På NO´n har vi repeterat en lösning och blandning. Vi har pratat och skrivit om en mättad lösning. Vi har gjort ett litet experiment om luft. Luftexperiment fortsätter vi med under nästa vecka. Vi har skrivit att luft är en gasblandning. Det var frivilligt att skriva om vilka gaser som ingår. Kommer någon ihåg ändå? 




2A:

Idrott/simning: Alla elever får en enskild skriftlig återkoppling gällande simningen. Den skickas hem på tisdag i elevernas röda läxmappar.



Sv: Hoppas ni läst elevernas berättelse på väggen utanför klassrummet. Fler elever blev klara denna veckan och deras texter kommer självklart också skrivas ut. 

I arbetsboken var det svåra övningar som kommer att kräva fler genomgångar och praktiska övningar. Sidorna handlade bland annat om dubbelteckning, alltså om det ska vara en eller två konsonanter efter vokal (ex. koma eller komma). Vi backade tillbaka till vokalernas ljud som vi arbetade med i åk 1, vi lyssnade om det är en lång eller kort vokal i ordet. Detta kommer hjälpa eleverna att förstå dubbelteckning. 

Sista läsläxan för terminen fick klassen i tisdags. Jag kommer att behålla böckerna i skolan över lovet. Ta tillfället att läsa andra böcker och att läsa på olika sätt (högt, tyst, högläsning) över lovet!


Ma: Äntligen bytte vi mattebok! De som har “den gamla” boken kvar kommer att ha den som extrabok att träna i.


So: veckans fokus har kretsat kring materialet “Vårt samhälle”. Vi har gått vidare med modul 2 som behandlar demokrati. Där tränar eleverna på att fatta beslut i grupp, argumentera för sin sak, lyssna på varandra och få träning i demokratiska processer. Begrepp som vi pratat om och använt denna vecka: demokrati, ta beslut, öppen omröstning,  kommunikation, argumentation, fördelar, nackdelar. Be dem gärna berätta om uppgiften med den tomma lokalen och om beslutsplakatet som hänger på väggen.  

Jag märker att dessa övningar är utmanande för eleverna. De tränar sig i att tänka själva, kunna motivera och argumentera, att stå för sina åsikter och att även kunna ändra sin åsikter. Att lyssna på andra och att kunna få kommentarer om ens egna åsikter. Det kan vara lite känsligt och kännas utlämnande. Men eleverna jobbar främst med sin axelkompis och basgrupp och sedan gör vi de olika momenten tillsammans. Det är viktigt att vi har en tillåtande miljö. Jag poängterar att detta är en demokratisk process där vi får chans att träna våra förmågor i. Vi pratar överlag rätt mycket om demokrati och vad det innebär, klassen har stor nyfikenhet och vill samtala om dessa saker. Jag märker också att många tycker det är spännande och utmanade på ett positivt sätt. Flera elever har kommit fram till mig efteråt och sagt att de tyckte om övningarna. Det är roligt! Nästa vecka ska vi ta lyfta fler för- och nackdelar och genomföra den avslutande omröstningen för att komma fram till det slutgiltiga valet. I torsdags lyfte vi för-och nackdelar med att det skulle  kunna vara en klädbutik/välgörenhet i den tomma lokalen. Ur denna diskussion kom en annan som handlade om de fattiga i samhället, hur de tas hand om, hur de ska få ett bättre liv mm. En diskussion som jag tror skulle kunna fortsätta där hemma hos många av er!


Glöm inte att genomföra läxan i SO/SV, att intervju en person om dess yrke. Läxan ska tas med på måndag. På tisdag kommer vi att delge varandra.




2B:


Ma: 

På mattestationerna i måndags öppnade vi en liten affär på en station. Barnen adderade och vi introducerade addition med tiotalsövergång. Affären var mycket uppskattad. https://www.youtube.com/watch?v=B-j7K5XjioY 


Vi har räknat i matteboken. Inledningsvis är det repetition. Många tycker det är lätt men en del kämpar på med tiotalsövergång 8+5, 9+6 osv (https://www.youtube.com/watch?v=s_KNqveS_pI),  bli säker på 100-rutan (ramsräkna framåt och bakåt, se mönster mm)  samt på talens positioner (ental och tiotal). 

Vi har även haft problemlösning, antingen i par eller enskilt.


Sv: 

Vi har fortsatt att bearbeta våra berättelser. Vi har även jobbat i Diamantjakten. Vi kör läsläxa även till nästa vecka. Uppmuntra era barn att hålla i läsningen över julen -  dock ger vi ingen “vanlig” läxa.


Eng: 

Vi har tränat på att berätta vad vi har på oss. Några ord kan vi redan för att de är låneord. Barnen fick i sina team berätta vad de hade på sig. Sedan fick de som ville berätta för klassen. Öva gärna hemma.

For example: I am wearing a white sweater (tröja, långärmad), black and white trousers/pants and pink socks.



So:

Glöm inte att lämna in SO-läxan. Senast på måndag 16/12. På tisdag ska de få redovisa den.

Erik var här och berättade om sitt yrke som medicintekniker. Det blev ett mycket uppskattat besök. Tack! Är ni sugna att berätta om just ert yrke är ni jättevälkomna att höra av er. 


Vi har tittat på en film om advent och tiden innan jul. Många traditioner har vi härmat från andra länder men en tradition härstammar från Sverige. Kommer ni ihåg vilken?


I sina team gjorde vi första delen i strukturen “Mötas på mitten”. De fick 100 byggpoäng var  och fick själva välja vad de skulle vilja ha i sitt kommande egna samhälle. En villa/lägenhet kostade 5 byggpoäng/st, en butik 10 byggpoäng/st och service (skola, sjukhus mm) 15 byggpoäng/st. Nästa del som vi gör i början av vårterminen är att i teamet komma överens om vilka byggnader som ska ingå i det gemensamma samhället. De ska även få planera grönområden, lekparker mm. Jättespännande!




Viktiga datum:

  • 20/12 julavslutning
  • 8/1 Studiedag 
  • 9/1 Skolstart enligt ordinarie schema.
  • Ishallen v 5, 6 och 7





Måseskär fritids:


Hej. 

Fortsatt härlig verksamhet i julverkstaden. Barnen har fått varsin påse där de samlar sina julklappar i. Denna påse tar de hem sista veckan innan jullovet. Vi tittar även på den härliga gamla julkalendern Pelle Svanslös som sändes 1997. 



Vilken härlig aktivitet det är på alla barnen som julpysslar och gör julhemlisar. 

Sista gången på Gymnasten för i år. Mycket hopp, spring och glädje!




Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.

Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286



Vänliga hälsningar från oss alla!

 

NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...