Vecka 46
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 11 nov
|
Kören
09.20-10.00
Fokustid 13.20-14.00
|
Vi går
till skolskogen idag.
|
Tisdag 12 nov
|
2A: Röda
mappen: Läs- och skrivläxa kap 11
|
Vi har
Systuga och börjar sy tygdjur
|
Onsdag 13 nov
|
Gympasalen.
Två elever har planerat aktiviteter och genomför dessa med gruppen.
|
|
Torsdag 14
nov
|
2A, 2B:
idrottskläder, handduk
2B: Röda
mappen: Läs- och skrivläxa kap 11:
|
Gymnasten:
Kl.14.30-15.30.Tag med ombyteskläder. Alla duschar efter gympan. Det går bra
att hämta där. Vi är tillbaka cirka kl.15.50.
|
Fredag 15 nov
|
2A -
simhallen
2B:
idrottskläder, handduk
|
Hej alla barn och
föräldrar!
Från och med
den här veckan kommer eleverna ha nya sluttider. Detta pga att i år blir
lunchrasten på 50 minuter alldeles för tight för båda vuxna och barn. Det
kommer nu att ringa in 12.10 istället för vid 12.00. Vi har samma mattid
(11.10).
Må: 13.20
Ti: 14.00
Ons: 14.00
Tors: 13.40
Fre: 13.15
Påminnelse: Lämna in vaccinationslappen om ni
inte har gjort det!
Vi har
besökt bokbussen idag! (Läs fredag)
MUSIK:
Vi fick
testa en ny namnsång. 4 elever i taget fick ställa sig upp och var och en
skulle sjunga sitt namn medan Emma spelade gitarr. Det var väldigt utmanade,
vissa tyckte det var jobbigt, vissa tyckte det var roligt. Och precis så får
det vara som Johanna och Emma sa. Nästa gång när vi ses kommer det kännas
bättre.
På NO´n gjorde
vi strukturen “Fråga fråga byt”. Frågorna handlade om våra vattenkunskaper.
Det är roligt att se (höra) att deras kunskaper befästs. I 2A har vi även
hunnit göra en laboration med salt och sand. Den gör 2B nästa
vecka.
2A:
Simhallsbesöket idag gick jättebra igen. Eleverna gör jättefina
framsteg. Vi tränar vidare på teknik (främst GLADA fötter) samt uthållighet.
Matte: Vi har haft genomgång av de sista
sidorna så nu satsar alla på att räkna klart boken. Vi arbetar med loopar och
mönster. Vecka 46 kommer vi fokusera på problemlösning och vecka 47 räknar jag
med att starta upp med den nya matteboken. Under veckan har Sanna haft sina
sista lektioner om klockan. I måndags blev eleverna indelade i par och fick
skriva egna “klocksagor” till förutbestämda klockslag. Be dem gärna förklara. I
onsdags fick de lösa varandras uppgifter. I torsdags fick de diskutera med
varandra, de som hade skrivit uppgiften och de som hade löst den. Sanna har
också haft besök från läraren på universitet under onsdagens mattelektion.
Linda har introducerat ett nytt
mattespel. Be barnen berätta (och spela gärna) hemma.
Läget i
klassen: det har
varit en bra vecka! Vi har tränat på sociala förmågor som i sin tur leder till
att förbättra elevernas samarbetsfärdigheter. Det vi gjort under veckan är
bland annat: “jag ska kunna förklara för min kompis så att hen förstår”, “vi
ska titta på varandra när vi jobbar”, “vi ska turas om”, och “jag ska lyssna
aktivt”.
Sv: Jag gjorde en avstämning ifall
klassen vet vad ett adjektiv är. Sedan gick vi igenom en ny ordklass:
substantiv i olika fomer t.ex. : en banan, flera bananer, de bananerna.
Våra lärarstudenter Sanna och Johanna har gjort lite andra övningar kring dessa
ordklasser samt verb.
2B:
Ma:
Vi har
fortsatt träna additionsalgoritmen:
Börja
alltid alltid med entalen. 6+1 = 7, sedan tiotalen; 4 tiotal + 3 tiotal = 7
tiotal. På måndag ska de få visa på en av mattestationerna att kunskapen
sitter. Sedan går vi vidare med subtraktion för att sedan utmanas vidare med
tiotalsövergång (addition) och växling (subtraktion)
tiotal
4
|
ental
6
|
|
+
|
3
|
1
|
Johanna har
haft besök från sin lärare på Linnéuniversitet. Den lektionen handlade problemlösning
med familjen Larsson.
Linda
missade inte att påminna om kören men då var Marita sjuk så nu hoppas vi att
det blir kör på måndag 11/11.
Sv: Vi har arbetat med våra
ordklasser, adjektiv, substantiv och verb. Vi har repeterat en berättelses
fyra delar samt skrivregler. Sedan har vi också börjat skriva in våra
berättelser på datorn. De kommer vi nu att bearbeta så de blir ännu bättre.
På
halvklassen i onsdags gjorde vi “heta stolen” och oavslutade meningar. Barnen
var mycket engagerade och så härligt att höra att de vågade säga vad dem tyckte
även om de tyckte olika.
SO:
På SO´n
gjorde vi först en gruppövning i våra nya team. Den handlade om att komma
överens om tre saker man gillar, tre saker man inte gillar och något som
skiljer mig åt från övriga. Inte helt enkelt att komma på men det blev fina
samtal.
Sedan fick
de i teamen hitta likheter och skillnader i temat “Vårt samhälle”. De använde
strukturen turas om.
- 20/11 Helena från Byteatern kommer och jobbar med eleverna
- 25/11 Tillsammansdag. Åk 6 håller i aktiviteterna för åk F-5.
- 2/12 Adventssamling i Domkyrkan
- 4/12 teaterbesök
- 11/12 halv studiedag - Fritids öppet.
- 20/12 julavslutning
Måseskär
fritids:
Hej.
Regn och ruskväder gjorde att vi
ställde in skogsäventyret. Istället började vi med vår systuga. Där har man
möjlighet att få sy ett mjukisdjur med langettstygn. Det håller vi på med i 3
veckor framåt och alla som vill få sy.
Vår skog ligger vid IFK Kalmars
fotbollsplaner. På måndagar går vi iväg till skolskogen när skolan slutar. Vi
försöker att komma iväg direkt 13.15 så därför är det viktigt att de barn som
går hem efter skolan blir hämtade i tid, annars följer dem med oss till skogen.
Vi är tillbaka ca 15.45 på skolan. Antingen hämtar man sitt barn i skogen eller
när vi kommit tillbaka.
Vi lägger ut på bloggen innan
lunch på måndagen om vi INTE går till skogen!
Äntligen dags för gymnasten igen,
här kommer höstens tider: 14 nov, 28 nov och 12 dec.
Vill ni få tag på oss ring
0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr.
0706-153286
Vänliga hälsningar från oss alla!