Något har hänt och texten hamnar alldeles för långt ut i sidorna, orden särskrivs och konstiga brytningar görs.
Bloggen blir svårläst på både mobil och dator. Vi försöker fixa till det..
Vecka 40
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 30 sep
|
Fokustid 13.30-14.10
|
Vi går till skolskogen.
Vi skriver på bloggen senast måndag
lunch om skogen blir inställd så ni och vi vet var ni ska hämta. |
Tisdag 1 okt
|
2A: Röda mappen:
Läs- och skrivläxa kap 6: Maj-Björns första resebrev |
Vi skapar olika bokmärken
Vi skapar och skriver egna böcker.
|
Onsdag 2 okt
|
Gympasalen.
Två elever har planerat aktiviteter och genomför dessa med gruppen. | |
Torsdag 3 okt
|
2B: Röda mappen:
Läs- och skrivläxa kap 6: Maj-Björns första resebrev |
spela spel och läsa
|
Fredag 4 okt
|
2B - simhallen
|
Hej alla barn och föräldrar!
Vi hade ett fantastiskt äventyr i onsdags.
Linda och Jonas hälsar och tackar för lånet för ett väl genomfört uppdrag.
Linda och Jonas hälsar och tackar för lånet för ett väl genomfört uppdrag.
Jättebra att så många har kunnat boka in samtalstider.
Om någon har svårt att hitta tid så vill vi att ni hör av er till oss.
Om någon har svårt att hitta tid så vill vi att ni hör av er till oss.
På NO´n har vi gjort en kooperativ övning som heter “Turas om”.
Barnen övade och befäste begreppen om olika tillstånd
och deras övergångar.
Barnen övade och befäste begreppen om olika tillstånd
och deras övergångar.
2A:
Musik: veckans lektion med pedagogerna Johanna och Emma från Kulturskolan var en klar förbättring än för två veckor sen. Alla i klassen var koncentrerade och var aktiva i alla moment. ag fick till och med kommentarer från Emma och Johanna efteråt om att dem var imponerade över hur pass bra klassen höll fokus. De uttryckte att de hann med väldigt många sånger och att lektionen flöt på förvånansvärt bra! Klassen blev väldigt stolta när jag sa det till dem senare.
Matte: Bingel (geometriska objekt). Ny genomgång: tiotal. Vi lär oss smidiga strategier för att räkna addition och subtraktion med jämna tiotal. Det har vid flertalet gånger
under veckan gått ett “aha-sus” genom klassen när de förstått hur allt hänger ihop.
Som t.ex. talet 30 = trettio = tre tio(r). Och att entalssiffran inte kan bli annat än 0 (noll).
under veckan gått ett “aha-sus” genom klassen när de förstått hur allt hänger ihop.
Som t.ex. talet 30 = trettio = tre tio(r). Och att entalssiffran inte kan bli annat än 0 (noll).
Svenska: Sidorna i arbetsboken handlade om att skriva dagbok, precis som Asta.
Det innebär träning i att skriva datum på flera sätt, kunna namn och stavning
på årets månader. Svårighetsgraden har ökat och nu får man utmana sig lite mer hela tiden.
Det innebär träning i att skriva datum på flera sätt, kunna namn och stavning
på årets månader. Svårighetsgraden har ökat och nu får man utmana sig lite mer hela tiden.
Vi har skrivit i Minnesboken om Fredriksskansdagen.
Nu är det 3 veckor sen vi arbetade med vår läsförståelsebok.
Idag var det dags igen. Vid detta tillfälle är klassen indelad i 3 olika grupper. Dagens text var en fabel.
Idag var det dags igen. Vid detta tillfälle är klassen indelad i 3 olika grupper. Dagens text var en fabel.
SO:Vi gjorde en kooperativ övning som heter “Hör vi ihop” (samma som den vi gjorde på föräldramötet för er som var med) för att bilda nya par.
Vi skapade tillfälliga par som tillsammans jobbade med ett uppslag i elevhäftet “Vårt samhälle”.
Uppgiften gick ut på att skriva upp arbetsplatser och yrkesroller som man tillsammans hjälptes åt att hitta på bilden.
Det var inte helt enkelt. De känner till många arbetsplatser. Men vissa var helt okända, t.ex. mäklare.
Steg 2 var att skriva upp yrkesrollerna. Det blev en utmaning. De fick fundera och diskutera…
Vad heter den som säljer biljetter på en biograf? Vad heter personen man möter när man checkar in på ett hotell? Vem jobbar i en mataffär?
Vi kommer att följa upp detta nästa vecka och därefter prata mer om yrken.
Vi skapade tillfälliga par som tillsammans jobbade med ett uppslag i elevhäftet “Vårt samhälle”.
Uppgiften gick ut på att skriva upp arbetsplatser och yrkesroller som man tillsammans hjälptes åt att hitta på bilden.
Det var inte helt enkelt. De känner till många arbetsplatser. Men vissa var helt okända, t.ex. mäklare.
Steg 2 var att skriva upp yrkesrollerna. Det blev en utmaning. De fick fundera och diskutera…
Vad heter den som säljer biljetter på en biograf? Vad heter personen man möter när man checkar in på ett hotell? Vem jobbar i en mataffär?
Vi kommer att följa upp detta nästa vecka och därefter prata mer om yrken.
2B:
Idag fick vi träna på att flyta och ryggsim i simhallen.
Ta gärna ett besök i simhallen så kan barnen visa tekniken.
Ligga som en stjärna och hitta flytbalans, spiken ihop och sedan gorilla.
Ta gärna ett besök i simhallen så kan barnen visa tekniken.
Ligga som en stjärna och hitta flytbalans, spiken ihop och sedan gorilla.
Så sedan blev mönstret gorilla, stjärna, spiken, gorilla, stjärna, spiken osv…
Vi har äntligen kommit igång med veckans matteuppskattning igen.
Många begrepp vi övar där; dubbelt, hälften, jämna tal och udda, dela upp talet i talsorter och hur mycket dem är värda.
10-hopp framåt och bakåt.Vilket tal kommer före och efter.
Vi arbetar främst med talen upp till 100 men den här veckan var det 112 plus-plus i burken.
Många begrepp vi övar där; dubbelt, hälften, jämna tal och udda, dela upp talet i talsorter och hur mycket dem är värda.
10-hopp framåt och bakåt.Vilket tal kommer före och efter.
Vi arbetar främst med talen upp till 100 men den här veckan var det 112 plus-plus i burken.
Sv: Vi har jobbat mest i Diamantjakten.
Många har jobbat klart med tidigare kapitel och några har skrivit dagbok precis som Asta.
Där har de fått skriva datum, månaderna och meningar med stor bokstav och punkt.
Många har jobbat klart med tidigare kapitel och några har skrivit dagbok precis som Asta.
Där har de fått skriva datum, månaderna och meningar med stor bokstav och punkt.
So: Vårt samhälle handlade den här veckan om arbetsplatser i ett samhälle och vilka olika yrken man kan ha.
Måseskär fritids:
Hej.
Fint väder att gå till skolskogen. Vilket fint samarbete barnen hade när dom började bygga koja.
Barnen delade ut arbetsuppgifter till varandra som dom hjälptes åt att göra.Vi tog med oss mellanmålet och åt i skogen.
Vi tänker pysslar framåt och undrar om ni har skokartong med lock och små glasburkar som det ryms
värmeljus i som ni kan skänka till oss.
Barnen delade ut arbetsuppgifter till varandra som dom hjälptes åt att göra.Vi tog med oss mellanmålet och åt i skogen.
Vi tänker pysslar framåt och undrar om ni har skokartong med lock och små glasburkar som det ryms
värmeljus i som ni kan skänka till oss.
Vår skog ligger vid IFK Kalmars fotbollsplaner.
På måndagar går vi iväg till skolskogen när skolan slutar.
Vi försöker att komma iväg direkt 13.15 så därför är det viktigt att de barn som går hem efter skolan blir hämtade i tid,
annars följer dem med oss till skogen.
Vi är tillbaka ca 15.45 på skolan.
Antingen hämtar man sitt barn i skogen eller när vi kommit tillbaka.
På måndagar går vi iväg till skolskogen när skolan slutar.
Vi försöker att komma iväg direkt 13.15 så därför är det viktigt att de barn som går hem efter skolan blir hämtade i tid,
annars följer dem med oss till skogen.
Vi är tillbaka ca 15.45 på skolan.
Antingen hämtar man sitt barn i skogen eller när vi kommit tillbaka.
Vill ni få tag på oss ring 0480-453286.
Ni kan även skicka sms till mobilnr. 0706-153286
Vänliga hälsningar från oss alla!