Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

onsdag 10 april 2019

1A klassens regler

Nu är jag tillbaka på halvtid under denna och nästa vecka, därefter på ordinarie arbetstid. Det är jätteroligt att vara tillbaka, i måndags möttes jag av många glad barn och så många kramar var det längesen jag fick på en och samma gång :-) !!

Det som jag och klassen har pratat en hel del om dessa 3 dagar är att arbetsron har försämrats, många säger att de själva har glömt bort klassens regler och de gör saker som de annars inte skulle ha gjort, som att vandra omkring i klassrummet under lektioner, prata rakt ut mm. Detta märkte jag redan i måndags... och i tisdags var det flera som tyckte att det var alldeles för hög ljudvolym på mattelektionen.... och detta gjorde att jag började undra...för klassen vet mycket väl hur de vill ha det och jag upplever att vi brukar ha bra arbetsro.. MEN! Precis som jag sa till eleverna så är arbetsron allas ansvar, det räcker inte med att ett fåtal elever följer reglerna, utan det gäller alla. Sen kan det vara svårt att följa dem när jag inte funnits på plats, när de haft olika vuxna under olika lektioner..så all förståelse för det.

MEN! Vi ältar inte det som har varit utan nu tittar vi framåt och tar nya tag. Jag kommer, i samarbete med övriga lärare och fritidsped som är inne i klassen, att vara mer "fyrkantig" för att få bukt på detta direkt. Idag onsdag gick vi igenom de regler som vi tillsammans kommit fram till ska gälla. Jag hade dem i halvklass och vi diskuterade de punkter/regler vi satt upp. De fick öva på hur man gör när man ber sin axelkompis om hjälp, att man kan ta kontakt genom att lägga en hand på kompisens axel/rygg eller viska "jag behöver hjälp" och öva på vad axelkompisen skulle kunna svara på ett respektfullt sätt.  Endel av våra regler tog vi bort, och några formulerade vi om. När den är redigerad och klar lägger jag ut den på bloggen. 

Bra att veta är att vi bestämde 2 punkter som alla ska tänka extra på under vecka 15 och 16, och det gäller såklart alla lektioner (inte bara de som klassen har med mig). Imorgon torsdag kommer Sofie ha de flesta lektioner, så jag ska kolla med henne hur det gick. Dessa ska vi satsa på:
  • Man ska sitta still vid sin plats (det har tydligen varit många elever som varit uppe och gått runt, man går till sin kompis vid ett annat bord och pratar...och inte alltid om skolarbetet). Detta var nog det som de flesta tyckte var störande vad jag förstod.
  • Alla ska hålla en lägre ljudnivå. Pratar man med sin axelkompis eller lärkompisar vid sitt bord så är det med sin "viskröst".
Jag har även bytt några elevers platser idag, och veckan efter lovet kommer det bli nya basgrupper, vilket också påverkar klimatet och arbetsron. Prata gärna med era barn hemma, om vad just deras ansvar är när de är i klassrummet. Det kan ibland vara lätt att säga vad andra gör och ibland lite svårare att se sin egna del.... Jag jobbar jättehårt för att alla ska bli medvetna om sitt beteende och lika så med gruppidentiteten: Vi är en grupp tillsammans, alla behövs och är mycket lika värda och vi ska ta hand om varandra. Reglerna har eleverna själva tagit fram, och de har väldigt kloka tankar! Vi använder oss av detta så kallade Y-kortet:



Hör gärna av er om det dyker upp något i diskussionerna med ert barn!
Hälsningar Caroline

NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...