Vecka
50:
|
SKOLA
|
FRITIDS
|
Måndag 10/12
|
Körövning
Drop-in
|
DROP-in med fika och pyssel från kl. 14.00
Vi erbjuder fritidsgympa efter mellanmålet.
|
Tisdag 11/12
|
Idrottskläder, handduk, innegympaskor
Skolan slutar kl. 12.00
|
Julhemlisar
|
Onsdag 12/12
|
1A: läsläxan lämnas in |
Julhemlisar
|
Torsdag 13/12
|
LUCIA
1B:
läsläxan lämnas in
Idrottskläder, handduk, innegympaskor
|
Julhemlisar
|
Fredag 14/12
|
Samverkan F-1
|
Julhemlisar
|
Hej alla barn och föräldrar!
Svenska: Vi har övat på att skriva med hjälp av en
kooperativ övning som heter “Karusellen”. Med hjälp av bilder skulle de två och
två hjälpas åt att skriva meningar som passade till bilden. Be gärna barnen berätta mer om övningen. En del av bedömningsmaterialet som kommer från Skolverket handlar om skrivandet vilket denna uppgift var en övning inför. De texterna som eleverna skrev i par har vi sedan tittat på tillsammans i klasserna utifrån de bedömningskriterier som finns för skrivandet i åk 1. Igår (läs torsdag) skrev
eleverna i 1B en individuell text till en ny bild. 1A har förberett sig idag fredag och kommer att skriva sina individuella texter på måndag. Detta hjälper oss att bedöma elevernas skrivutveckling och
hur vi ska utveckla deras skrivande. I årskurs 1 bedömer vi utefter avstämning
A, se nedan:
Avstämning A SKRIVA
|
Avstämning B SKRIVA
|
Avstämning C SKRIVA – BERÄTTANDE TEXT OCH BESKRIVANDE TEXT
|
Eleven börjar skriva för att uttrycka
sig.
|
Eleven skriver kortare texter med enkelt
innehåll.
|
Eleven skriver längre texter med
handling och innehåll.
|
Eleven har skrivriktningen klar för sig.
|
Eleven skriver så att texten är läslig
för eleven själv och för andra.
|
Eleven skriver läsligt med gemener och
versaler.
|
Eleven prövar att skriva för att
kommunicera.
|
Eleven skriver text för att kommunicera.
|
Eleven skriver berättande texter med
inledning, händelseförlopp och avslutning.
|
Eleven utforskar skrivandet genom att
använda versaler och/eller gemener.
|
Eleven använder de flesta versaler och
gemener på ett korrekt sätt.
|
Eleven skriver beskrivande texter där
innehållet klart framgår.
|
Eleven gör ofta mellanrum mellan orden.
|
Eleven gör mellanrum mellan orden.
|
Eleven söker och hämtar information från
någon anvisad källa.
|
Eleven kopplar ihop i stort sett alla
bokstavsljud med bokstäver.
|
Eleven kan stava några för eleven
vanligt förekommande ord.
|
Eleven kan stava många för eleven
vanliga ord.
|
Eleven bildar oftast meningar men
markerar dem inte med stor bokstav och punkt mer än sporadiskt.
|
Eleven visar förmåga att markera
meningar med stor bokstav och punkt.
|
Eleven markerar meningar med stor
bokstav, punkt och frågetecken i egna texter.
|
Igår och i förrgår fick barnen hem den
sista läsläxan före jul MEN det är jätteviktigt att de håller igång med sitt
läsande över jul. Vi kommer att skicka hem ett läsbingo för inspiration. Det
betyder inte att man måste läsa med en tomteluva på sig men det betyder att
LÄSNING måste ske! Vi hjälper er gärna om ni behöver låna några böcker. All läsning är bra läsning!
I 1B har vi varje vecka en
matteuppskattning. I en glasburk lägger vi X antal av kastanjer, multilinkar,
plusplus mm. Barnen får uppskatta och sedan räknar vi. Vi jobbar med begrepp
som siffersumma, talens värde och positioner, talens grannar, udda och jämna
och vi ritar talet.
Alla vi i skolan och på Måseskär önskar er
alla en trevlig helg!
Matematik: Tillsammans med läsläxan fick barnen i 1B
en matteläxa. Den handlar om talkamraterna 2-10. Eleverna fyller i häftet hemma
och behåller det sedan för att öva och så småningom automatisera alla
talkamrater. Eleverna i 1A har gjort detta häfte i skolan, men kommer få hem ett nästa vecka att ha hemma och öva på.
1A har gått igenom talen 11 och 12, räknat addition och subtraktion med 3 termer.
Öva gärna liknande mattetal som dessa hemma:
4 + ? = 7
6 = 1 + 2 + ?
10 - ? = 6
Flera elever upplever dessa tal svårare.
Vi jobbar tillsammans och hjälps åt. I går
(läs torsdag) sa jag (Linda):
- Kan ni med hjälp av någon strategi ta reda på om talet är udda eller
jämnt? Veckans tal var 74. På bilden nedan visas en strategi som en elev använde.
På No´n har vi avslutat vårt NTA-tema
“Balansera och väga” med att bygga mobiler. Se nedan på några av exemplen.
Genom mycket samarbete och kommunikation genomförde de uppgiften jättebra.
Info v 50:
På måndag har fritids/skolan Drop-in. I
respektive klassrum fikar ni och inne på Måseskär får ni pyssla. I klassrummet kan man t.ex. passa på att titta i sitt barns skolböcker och be dem berätta.
På tisdag slutar eleverna kl. 12 för att
vi ska skriva omdömen.
På torsdag är det Lucia. Det är åk 5 som ansvarar för Luciatåget som vi kommer att få titta på i matsalen under morgonen. Några elever i åk 1 har frågat om det är ok att ha tomteluva på sig, och självklart är det okej.
Måseskär fritids:
Denna veckan har vi
hälsat på hos Sillåsen, Vinga och Rödkallen och julpysslat.
Det var uppskattat för de
barnen som ville prova på det.
Vi saknar Nina väldigt
mycket som har varit sjuk hela veckan. Alla vi på Måseskär tänker på dig Nina
och du får krya på dej!
Nu på Måndag den 10/12
bjuder Måseskär in alla barn och föräldrar på ett jättemysigt DROP-IN FIKA MED
PYSSEL. Vi öppnar upp kl 14.00 och fortsätter hela eftermiddagen till 16.30.
Den 11/12 är det halv
studiedag. Eleverna slutar kl 12.00 och då tar fritids vid.