Viktiga datum:

VIKTIGA DATUM:

- 2 JUNI = HALV STUDIEDAG.
- 12 JUNI = skolavslutning

fredag 9 november 2018

Veckoblad 46


 
v 46:
skola:
fritids:
måndag 12/11
Tillsammansdag hela Lindöskolan fram till lunch
 
Efterarbete “Bortbytingen”
Vi erbjuder fritidsgympa eftermellanmålet.
Julhemlisar fortsätter...
tisdag 13/11
idrottskläder, innegympaskor, handduk
Vi leker  en gemensam lek
onsdag 14/11
1A: Läxan lämnas in
Julhemlisar
torsdag 15/11
1B: Läxan lämnas in
idrottskläder, innegympaskor, handduk
Vi går till Lindön och tar med oss mellanmålet.
fredag 16/11
Samverkan F-1
Julhemlisar
 
Hej alla barn och föräldrar!
 
Dimman har legat tät över hela veckan men det har inte påverkat vårt arbetsflit… En härlig första vecka efter höstlovet! Vi påminner återigen att se över så att era barn har sköna och varma kläder.
 
I tisdags fick 1B prova på en del av “Äventyrspedagogik”. http://www.spannandelarande.se/ Vi fick genomföra och uppleva ett sagoäventyr. Vi hoppas att även 1A ska få prova på detta och att det ska bli så väl förankrat på skolan att det kommer att ingå i den ordinarie undervisningen. Det är bl a Linda Fredrikssson som har gått en del av den här utbildningen som gjorde det möjligt för oss att få prova på. Konceptet är alltså under utveckling och vi var försökskaniner. Mycket uppskattat även om det var lite spännande.
 
På tal om spänning så var vi på en mycket välgjord men lite läskig teater igår. Teatern hette som vi skrivit innan “Bortbytingen”. Gå in på hemsidan och se en trailer. Denna visade vi inte för eleverna innan teatern. http://byteatern.se/forestallning/bortbytingen/
På måndag kommer vi att efterarbeta teatern med en personal från Regionteatern. Vi har också utvärderat och pratat om vår upplevelse i båda klasserna.
 
I 1B har vi lärt oss ett nytt mattespel som vi kallar “Gem, set och match”. I spelet övar vi tallinjen, addition och subtraktion. Be gärna barnen berätta om spelet hemma och spela gärna. Spelet blir en ny station i våra mattestationer som vi gör varje vecka.
 
Båda klasserna har utmanats med magiska kvadrater. Vi har inte lyckas lösa problemet ännu. Prova gärna hemma: Använd siffrorna 1-9. Vi använde korkar som vi flyttade runt. Det ska vara samma summa (svaret i addition) både lodrätt, vågrätt och diagonalt. I veckan fick eleverna ett antal ledtrådar:
  1. Nr 5 ska vara i mitten.
  2. Summan ska vara > 10 men < 17.
  3. Nr 9 får inte vara i ett hörn.
  4. Tänk 10-kompisar i hörnen.
 
 
Vi har jobbat med bokstaven V v. V v är en konsonant och har bara ett bokstavsljud.
 
1A bestämde i måndags morse att det här ska bli en så bra vecka som möjligt, vi ska kunna koncentrera oss och vi ska alla känna oss nöjda med att vi har jobbat så bra vi bara kan. Därför har vi inlett dagarna med att repetera det som vi tillsammans bestämt vad gäller arbetsron; hur ska det kännas i klassrummet, hur ska det se ut och hur ska det låta.. Vi har i slutet mot dagen utvärderat dagen. Det blev en tankeställare för oss att detta inte är något som “bara sker” utan som alla måste jobba för. Klassen har fått mycket bra feedback för deras fokus denna vecka. Vi har haft väldigt bra lektioner som vi tagit som exempel på hur vi vill att en bra lektion ska vara. Det har även funnits mindre bra lektioner då eleverna tyckt att det varit lite pratigt. Vi fortsätter jobba på det! Idag fredag, utmanade jag (Caroline) klassen att behålla sin goda arbetsro medan jag lämnade klassrummet en liten stund. Det var helt knäpptyst när jag kom tillbaka! Helt fantastiskt! Att jobba med gruppen, med miljön och arbetsron tillsammans och låta eleverna vara delaktiga i denna process, (för detta är ju deras arbetsplats), ger dem och mig de bästa förutsättningarna att få det så som vi vill ha det.
 
Båda klasserna har haft bild med Sofie där de har fått tillverka luftballonger. De blev verklingen jättefina. En bra vikövning också.
 
Vi tackar Sofie och Sylwia som idag gör sin sista dag på praktiken men finns hos oss både onsdagar och torsdagar jämna veckor under hela läsåret samt kommer tillbaka på VFU (verksamhetsförlagd utbildning) i vår.
 
På måndag har vi en “Tillsammansdag”. Alla klasser är indelade i grupper över årskurserna och kommer få delta i 4 olika aktiviteter. Det ser vi fram emot!
 
MATSVINN:
Under vecka 46 mäts matsvinnet på skolor och förskolor.
Info från kostchefen som vi har tagit upp och pratat om i klasserna idag.
Kostenheten har mätt tallrikssvinnet på skolorna och uppläggningssvinnet på förskolorna sedan 2013. I snitt brukar vi kasta 14-17 g per elev och dag, det motsvarar ungefär en köttbulle. Om vi omvandlar det till hur mycket mat som kastas i ton i Kalmars skolor och förskolor blir det enorma mängder på ett år. Sammanlagt skrapar eleverna ca 20 ton mat från sina tallrikar ner i soporna varje år.  
Vi kan alla bidra genom att t ex:
- Ta lite i taget och smaka på maten.
- Vänta på varandra vid bordet, många hinner inte äta färdigt och slänger mat bara för att kompisarna är klara att gå.
- Prata i klasserna och hemma om vad man kan göra för att rädda maten för miljöns skull”
 

NO - våra sinnen!

Hej! Idag har vi startat upp med våra sinnen. Många av er har inlogg till avmkl.se. Till er som inte har det så fixar vi det till er. Vi pr...