v 46:
|
skola:
|
fritids:
|
måndag 12/11
|
Tillsammansdag hela
Lindöskolan fram till lunch
Efterarbete
“Bortbytingen”
|
Vi erbjuder fritidsgympa eftermellanmålet.
Julhemlisar fortsätter...
|
tisdag 13/11
|
idrottskläder, innegympaskor, handduk
|
Vi leker en gemensam lek
|
onsdag 14/11
|
1A: Läxan lämnas in
|
Julhemlisar
|
torsdag 15/11
|
1B: Läxan lämnas in
idrottskläder, innegympaskor, handduk
|
Vi går till Lindön och tar med oss
mellanmålet.
|
fredag 16/11
|
Samverkan F-1
|
Julhemlisar
|
Hej alla barn och
föräldrar!
Dimman har legat tät
över hela veckan men det har inte påverkat vårt arbetsflit… En härlig första
vecka efter höstlovet! Vi påminner återigen att se över så att era barn har
sköna och varma kläder.
I tisdags fick 1B prova
på en del av “Äventyrspedagogik”. http://www.spannandelarande.se/ Vi fick genomföra och uppleva ett
sagoäventyr. Vi hoppas att även 1A ska få prova på detta och att det ska bli så
väl förankrat på skolan att det kommer att ingå i den ordinarie undervisningen.
Det är bl a Linda Fredrikssson som har gått en del av den här utbildningen som
gjorde det möjligt för oss att få prova på. Konceptet är alltså under
utveckling och vi var försökskaniner. Mycket uppskattat även om det var lite
spännande.
På tal om spänning så
var vi på en mycket välgjord men lite läskig teater igår. Teatern hette som vi
skrivit innan “Bortbytingen”. Gå in på hemsidan och se en trailer. Denna
visade vi inte för eleverna innan teatern. http://byteatern.se/forestallning/bortbytingen/
På måndag kommer vi att
efterarbeta teatern med en personal från Regionteatern. Vi har också utvärderat
och pratat om vår upplevelse i båda klasserna.
I 1B har vi lärt oss ett
nytt mattespel som vi kallar “Gem, set och match”. I spelet övar vi tallinjen, addition
och subtraktion. Be gärna barnen berätta om spelet hemma och spela gärna.
Spelet blir en ny station i våra mattestationer som vi gör varje vecka.
Båda klasserna har
utmanats med magiska kvadrater. Vi har inte lyckas lösa problemet ännu.
Prova gärna hemma: Använd siffrorna 1-9. Vi använde korkar som vi flyttade
runt. Det ska vara samma summa (svaret i addition) både lodrätt, vågrätt och
diagonalt. I veckan fick eleverna ett antal ledtrådar:
- Nr 5 ska vara i mitten.
- Summan ska vara > 10 men < 17.
- Nr 9 får inte vara i ett hörn.
- Tänk 10-kompisar i hörnen.
Vi har jobbat med
bokstaven V v. V v är en konsonant och har bara ett bokstavsljud.
1A bestämde i måndags
morse att det här ska bli en så bra vecka som möjligt, vi ska kunna koncentrera oss och vi ska
alla känna oss nöjda med att vi har jobbat så bra vi bara kan. Därför har vi
inlett dagarna med att repetera det som vi tillsammans bestämt vad gäller
arbetsron; hur ska det kännas i klassrummet, hur ska det se ut och hur ska det
låta.. Vi har i slutet mot dagen utvärderat dagen. Det blev en tankeställare för
oss att detta inte är något som “bara sker” utan som alla måste jobba för.
Klassen har fått mycket bra feedback för deras fokus denna vecka. Vi har haft
väldigt bra lektioner som vi tagit som exempel på hur vi vill att en bra
lektion ska vara. Det har även funnits mindre bra lektioner då eleverna tyckt
att det varit lite pratigt. Vi fortsätter jobba på det! Idag fredag, utmanade
jag (Caroline) klassen att behålla sin goda arbetsro medan jag lämnade
klassrummet en liten stund. Det var helt knäpptyst när jag kom tillbaka! Helt
fantastiskt! Att jobba med gruppen, med miljön och arbetsron tillsammans och
låta eleverna vara delaktiga i denna process, (för detta är ju deras
arbetsplats), ger dem och mig de bästa förutsättningarna att få det så som vi
vill ha det.
Båda klasserna har haft
bild med Sofie där de har fått tillverka luftballonger. De blev verklingen
jättefina. En bra vikövning också.
Vi tackar Sofie och
Sylwia som idag gör sin sista
dag på praktiken men finns hos oss både onsdagar och torsdagar jämna veckor
under hela läsåret samt kommer tillbaka på VFU (verksamhetsförlagd utbildning)
i vår.
På måndag har vi en “Tillsammansdag”.
Alla klasser är indelade i grupper över årskurserna och kommer få delta i 4
olika aktiviteter. Det ser vi fram emot!
MATSVINN:
Under vecka 46 mäts
matsvinnet på skolor och förskolor.
Info från kostchefen som
vi har tagit upp och pratat om i klasserna idag.
” Kostenheten har mätt tallrikssvinnet på
skolorna och uppläggningssvinnet på förskolorna sedan 2013. I snitt brukar vi
kasta 14-17 g per elev och dag, det motsvarar ungefär en köttbulle. Om vi
omvandlar det till hur mycket mat som kastas i ton i Kalmars skolor och
förskolor blir det enorma mängder på ett år. Sammanlagt skrapar eleverna ca 20
ton mat från sina tallrikar ner i soporna varje år.
Vi kan alla bidra genom
att t ex:
- Ta lite i taget och
smaka på maten.
- Vänta på varandra vid
bordet, många hinner inte äta färdigt och slänger mat bara för att kompisarna
är klara att gå.
- Prata i klasserna och
hemma om vad man kan göra för att rädda maten för miljöns skull”